ADAC: Das Elektronik-Automobil is nieuw, Mint hat een nieuwe Auto-gefäukt

Elektrische auto's hebben ook gebreken, maar volgens ADAC minder vaak dan conventionele modellen met een verbrandingsmotor. Het meest kwetsbare onderdeel van beide typen machines blijkt echter hetzelfde te zijn burduf planetara febi, pret.

ADAC: Das Elektronik-Automobil is nieuw, Mint hat een nieuwe Auto-gefäukt

Consumenten hebben nog steeds veel bedenkingen bij elektrische auto’s. Momenteel schrikken de hoge prijzen van elektrische auto’s de meeste potentiële klanten af. Voor velen is echter de beperkte actieradius een obstakel. En hoe zit het met de kwestie van de defecteerbaarheid? Uit recente analyses van ADAC blijkt dat elektrische auto's gemiddeld minder technische problemen hebben dan conventionele auto's met een verbrandingsmotor. Toch is het nog steeds niet zo eenvoudig om verschillende typen aandrijflijnen met elkaar te vergelijken.

Probleem bij de vergelijking: de gemiddelde leeftijd van het wagenpark is hoger dan die van de meeste elektrische voertuigen

Over het geheel genomen is het aantal pechgevallen met elektrische voertuigen toegenomen ten opzichte van het voorgaande jaar. Maar de verklaring blijkt heel eenvoudig: er zijn meer elektrische voertuigen op de weg. Het is lastig om de storingsgevoeligheid van elektrische modellen te vergelijken met die van conventionele modellen, vanwege de leeftijd van beide typen voertuigen. ADAC legt uit, op basis van gegevens van het Bundesamt für Wegenverkeer (KBA), dat de gemiddelde leeftijd van alle in Duitsland geregistreerde auto's tien jaar is. Maar de "elektrische" exemplaren zijn over het algemeen een stuk nieuwer. Wanneer men dus elektrische en ICE-modellen zou vergelijken op basis van het gehele wagenpark, zou dat niet eerlijk zijn voor conventionele modellen, aangezien de kans op een technisch probleem toeneemt naarmate ze ouder worden.

Daarom evalueert ADAC alleen auto's met een eerste registratie uit 2020 tot en met 2022. De resultaten laten zien dat modellen met een verbrandingsmotor 9,4 pechgevallen per 1.000 auto's hadden, terwijl elektrische auto's slechts 3,8 pechgevallen per 1.000 auto's registreerden – wat aanzienlijk lager is.

Probleem nummer één: de batterij

De meest voorkomende oorzaak van uitval bij beide typen aandrijvingen is dezelfde: de startaccu, d.w.z. de conventionele accu. Bij 50 procent van de pechgevallen met elektrische auto's is het de reden dat bestuurders de pechhulpdienst bellen, terwijl dit bij conventionele ICE-modellen 45 procent is. Maar als je het aantal pechgevallen per 1.000 voertuigen vergelijkt, ligt dit bij ICE-modellen hoger (1,2).

Welke onderdelen van elektrische voertuigen raken aanzienlijk minder vaak beschadigd?

Het verschil in faalfrequentie is het grootst bij de componenten “motor, motormanagement, hoogspanningssysteem”: componenten uit deze groep falen aanzienlijk vaker bij verbrandingsmotoren dan bij elektrische modellen. Volgens ADAC komt dit door het veel eenvoudigere ontwerp van de elektromotor: terwijl verbrandingsmotoren uit honderden onderdelen bestaan, zoals zuigers, kleppen en turboladers, heeft de elektrische eenheid vaak maar één bewegend onderdeel: de rotor. En hoe minder onderdelen, hoe minder kans op slijtage. De automobielclub wijst er ook op dat elektrische auto's geen motorolie nodig hebben, omdat daarin zich na verloop van tijd verontreinigingen kunnen ophopen die de motor kunnen beschadigen. Bovendien genereren elektromotoren minder restwarmte dan verbrandingsmotoren, die bij hoge temperaturen werken en meer slijtage vertonen.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Consumenten hebben nog steeds veel bedenkingen bij elektrische auto’s

Probleem bij de vergelijking: de gemiddelde leeftijd van het wagenpark is hoger dan die van de meeste elektrische voertuigen