De nieuwe BMW M3 CS Touring: met het gezin en 550 pk op het circuit
Met de eerste BMW M3 CS Touring breidt BMW M GmbH haar aanbod van krachtige sportwagens uit met een nieuw speciaal model. De nieuwste toevoeging aan de populairste BMW M-modelserie bouwt voort op het succes van de BMW M3 Competition Touring met M xDrive en combineert zijn unieke karakter met nog indrukwekkendere sportieve dynamiek. De zescilinder-in-lijnmotor met 405 kW/550 pk, de specifieke veringinstellingen, exclusieve designkenmerken en het geoptimaliseerde gewicht met talrijke componenten van koolstofvezelcomposiet (CFRP) creëren de voorwaarden voor een authentiek racegevoel. Dankzij het flexibele aanbod ter plaatse kunt u de uiterst dynamische rijeigenschappen van de eerste BMW M3 CS Touring zowel op het circuit als in uiteenlopende dagelijkse situaties, tijdens uw vrijetijdsbesteding en op reis ervaren suport motor swag pret.
![](https://www.autopower.parts/images/articles/the-new-bmw-m3-cs-touring-with-the-family-and-550-hp-on-the-track.jpg)
Vanaf maart 2025 De BMW M3 CS Touring wordt in een gelimiteerde serie geproduceerd en geleverd aan klanten in Europa, maar ook in Australië, Japan en Zuid-Korea. De grootste markt voor het model is Duitsland.
De drieliter zescilinder-in-lijnmotor van de BMW M3 CS Touring is vanaf de basis ontworpen voor maximale dynamiek op het circuit en is voorzien van een aantal technologische innovaties die zijn geïnspireerd op de autosport. Daartoe behoren onder meer een bijzonder robuust motorblok met een gesloten dekconstructie zonder cilinderbussen, een gesmede lichtgewicht krukas en een met behulp van 3D-printing vervaardigde cilinderkopkern. Bovendien zijn de gewichtsgeoptimaliseerde cilinderoppervlakken voorzien van een ijzercoating met behulp van laserboogdepositie (LDS), waardoor wrijvingsverliezen worden verminderd. Ook het koelsysteem en de olietoevoer zijn aangepast om de hoge belastingen bij dynamisch rijden op het circuit te kunnen weerstaan.
Het aandrijfsysteem combineert de typische M-hoogtoerige eigenschappen en lineaire vermogensafgifte onder hoge belasting met geavanceerde M TwinTurbo-technologie. Door de maximale turbodruk van de twee Mono-Scroll turbocompressoren te verhogen naar 2,1 bar en de specifieke afstelling van de motorelektronica, ontstaat er een extra vermogen van 15 kW/20 pk. vergeleken met de BMW M3 Competition Touring met M xDrive, die het totale vermogen op 405 kW/550 pk brengt. Het maximumkoppel van 650 Nm is beschikbaar in het bereik van 2.750 tot 5.950 tpm. Het maximale vermogen wordt bereikt bij 6.250 tpm en het maximale motortoerental bedraagt 7.200 tpm.
Bovendien zorgen speciaal ontwikkelde motorophangingen met verhoogde stijfheid voor een bijzonder stevige verbinding tussen de aandrijfeenheid en de voertuigstructuur. Dit resulteert in een optimale gasrespons en een extreem directe krachtoverbrenging naar het aandrijfsysteem. Dankzij de directe vermogensafgifte accelereert de BMW M3 CS Touring in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De acceleratie van 0 naar 200 km/u vanuit stilstand duurt 11,7 seconden. Volgens de “1-Foot-Rollout”-methode duurt de acceleratie naar 100 km/u 3,2 seconden, en naar 200 km/u 11,4 seconden. De acceleratie van 80 tot 120 km/u duurt 2,7 seconden in de vierde versnelling en 3,5 seconden in de vijfde versnelling. De topsnelheid van het speciale model, dat standaard is uitgerust met het M Driver's Package, is elektronisch begrensd op 300 km/u.
Het hoge motorvermogen en de speciaal afgestemde ophanging van de BMW M3 CS Touring worden aangevuld met een intelligente lichtgewicht constructie, die in belangrijke mate bijdraagt aan de uitzonderlijke dynamiek van het model. Gewichtsreductie werd bereikt door uitgebreid gebruik te maken van koolstofvezelcomposiet (CFRP). De motorkap, de frontsplitter, de luchtinlaten aan de voorzijde, de zijspiegelbehuizingen en de diffuser aan de achterzijde zijn gemaakt van dit hightechmateriaal. In het interieur zijn de M Carbon stoelen, schakelpaddles, interieurlijsten en middenconsole eveneens van koolstofvezel gemaakt, wat het gewicht nog verder verlaagt. Dankzij deze maatregelen is de BMW M3 CS Touring ongeveer 15 kg lichter dan de BMW M3 Competition Touring met M xDrive. Voor een grotere stijfheid van de carrosserie is als optie een M-precisiebalk voor het motorcompartiment leverbaar, die eveneens met de nadruk op een lichtgewicht constructie is ontworpen.
Het interieur van de BMW M3 CS Touring combineert een sportieve cockpit met focus op topdynamiek met digitale technologie en exclusieve designelementen. De bestuurder en voorpassagier beschikken over M carbonstoelen met elektrische verstelling en verwarming. De stoelen zijn voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen, verlichte CS-letters en bekleding van Merino-leder. Het exclusieve design in de rood-zwarte kleurencombinatie komt terug op de achterbank, terwijl de deurpanelen volledig bekleed zijn met zwart leer.
- 2025-02-05 - De 5-deurs Jimny verovert een bredere markt
- 2025-02-03 - Europese auto-industrie tegen CO2-boetes
- 2025-02-02 - Business 2024: De markt vertraagt de groei van Bosch
- 2025-02-01 - ABB neemt Sensorfact over en breidt daarmee zijn digitale energiemanagement uit
- 2025-01-31 - Tot 1995 werd Nissan in Griekenland geproduceerd.
- 2025-01-30 - Pannónia P12: de laatste Hongaarse motorfiets die 50 jaar geleden werd geproduceerd
- 2025-01-29 - Kicsi agressief "vágó"
- 2025-01-28 - DS Automobiles: 70 jaar lang beschikbaar
- 2025-01-28 - DS Automobiles: voor 70 jaar
- 2025-01-27 - Wie lang duurt, bis Sie TEST THE BEST gefunden haben?
![Auto-onderdelen AutoPower België](images/autopower_website_preview.png)