Ein Jawa 350-638 40 Tage zuvor

In de eerste helft van de jaren tachtig bedroeg de import van motorfietsen in Bulgarije niet meer dan 12-13.000 eenheden, in 1984 daalde deze naar 7.000 en in 1986 stortte deze letterlijk in tot het symbolische niveau van 3.900. Decennia lang bleef de motorcultuur in het land verkeert in een staat van volledige achteruitgang. Daarom zijn moderne motorfietsen op de Bulgaarse markt in deze periode zeer zeldzaam, en de nieuwe Jawa-modellen, die in het naoorlogse tijdperk erg populair werden in ons land, zijn hier nu alleen aanwezig op de pagina's van de gespecialiseerde pers. Dit is precies het geval met de nieuwe Jawa 350-638, die in 1985 het extreem populaire model 350-634 verving. Hij heeft een veel aantrekkelijker ontwerp en is uitgerust met een stijlvolle aerodynamische spoiler met transparant windscherm, en sommige versies zijn verkrijgbaar in metallic kleur.

Ein Jawa 350-638 40 Tage zuvor

De sliders op de nieuwe telescopische voorvork zijn gemaakt van lichtmetaal met een matzwarte afwerking. De constructie van de twee geluiddempers in combinatie met de rubberen inzetstukken tussen de uiteinden van de ribben van de twee cilinders en de cilinderkoppen dragen bij aan een aanzienlijke vermindering van het geluidsniveau. De achtervork is voorzien van spiraalveren met variabele spoed en progressieve eigenschappen en centraal geplaatste telescopische schokdempers. De veervoorspanning kan in vier standen worden aangepast, afhankelijk van de belading van de fiets en de wegomstandigheden.

De nieuwe, veel lichtere motor is gegoten uit een aluminiumlegering en gietijzeren bussen zijn in de cilinders geperst om een hoge slijtvastheid te garanderen. Vergeleken met de gietijzeren cilinders van het vorige model verbetert het nieuwe ontwerp de koeling, waardoor de compressieverhouding kan worden verhoogd, en daarmee het vermogen en de zuinigheid van de motor, vooral bij hogere snelheden. De verhoogde mate van compressie draagt ook bij aan het verminderen van het gehalte aan giftige componenten in de uitlaatgassen. Onder het linkerdeksel van het carter en de versnellingsbak bevindt zich een versterkte koppeling met 5 platen, die niet alleen kan worden ontkoppeld door de linkerhandgreep op het stuur, maar ook door het bedienen van de voethendel voor het schakelen.

De motor heeft een werkvolume van 344 kubieke meter. cm, compressieverhouding 10,2 en ontwikkelt een maximaal vermogen van 19 kW bij 5250/min. Het maximale koppel bedraagt 33 Nm bij 5000 tpm. De smering gebeurt door het blazen van het carter, zoals bij elke tweetaktmotor, en de verhouding tussen olie en benzine is 1:40.

De nieuwe carburateur met horizontale schuifregelaar type 2928 SE verbetert de motorprestaties bij lichtere belastingen en transiënten, terwijl de uitlaattoxiciteit wordt verminderd.

Ook zijn er grote veranderingen in de elektrische installatie, die nu 12 volt is. De vorige gelijkstroomgenerator is vervangen door een veel krachtigere 3-fase synchrone dynamo uitgerust met een diodegelijkrichter en een trillingsregelaar.

De totale afmetingen van de motorfiets zijn: lengte 2080 mm, breedte (aan het stuur) 710 mm, hoogte 1065 mm. Het volume van de tank is 17 l, het leeggewicht (zonder benzine) is 156 kg en het laadvermogen is 130 kg.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De sliders op de nieuwe telescopische voorvork zijn gemaakt van lichtmetaal met een matzwarte afwerking

De nieuwe, veel lichtere motor is gegoten uit een aluminiumlegering en gietijzeren bussen zijn in de cilinders geperst om een hoge slijtvastheid te garanderen