Ilja Csubrikov werd 90 jaar oud. Evfordulója: Legendares Ergebnis

Ilya Chubrikov begon met racen toen hij nog geen 17 jaar oud was op de 125cc DKW-motorfiets van zijn vader, en zijn eerste start in een echte competitie was tijdens een wegrace naar de berg Stoletov in 1952. Zijn eerste grote overwinning op Bulgaars grondgebied werd al geboekt bij zijn debuutdeelname aan de internationale motorcross onder de Shipka-berg in 1956. De euforie die het veroorzaakte bij toeschouwers en concurrenten, en de eindeloze reeks overwinningen, gingen door in de eerste helft van de jaren zestig. In die tijd kende de inheemse motorsport successen die nog steeds herinnerd worden ulei motor.

Ilja Csubrikov werd 90 jaar oud. Evfordulója: Legendares Ergebnis

Iliya Chubrikov's eerste ontmoeting met raceauto's was te danken aan Emil Razlogov, de toenmalige directeur van DSP "Bulet". Halverwege de jaren zestig organiseerde deze kortstondige onderneming de productie van "Bulgarreno" 8 en 10, en kocht kort daarna de licentie voor de bijzonder succesvolle Alpine A110-sportwagens. Tot dat moment had Chubrikov er nooit aan gedacht om afscheid te nemen van het motorrijden, maar hij aanvaardde deze nieuwe uitdaging, die al snel de eerste resultaten opleverde.

Zijn eerste deelname aan een autorace was in het voorjaar van 1967 tijdens de rally "Transbalkania". De Bulgarreno 8 auto met 1300 cc motor die als beste uit de bus komt en een onbetwiste overwinning weet te behalen in dit soort automarathons. De zaak blijft voor altijd in de geschiedenis van de Bulgaarse autosport staan, niet alleen vanwege het feit dat dit het debuut van Iliya Chubrikov op het motorpodium is, maar ook omdat het de eerste overwinning is die een Bulgaar in een internationale rally heeft behaald.

Een paar maanden later, na een officiële uitnodiging uit Frankrijk, nam Ilya Chubrikov al deel aan de Monte Carlo Rally samen met enkele van de grootste rallycoureurs ter wereld. Bij zijn eerste optreden was hij met een standaard Alpine, maar dan in 1969. hij arriveerde in Monte Carlo met een 1300cc Bulgaralpin, waarmee hij in de top 20 reed van een totaal van 200 bemanningen, maar viel uit vanwege een pech. De derde en laatste deelname van Iliya Chubrikov aan deze prestigieuze race was in 1971, toen zijn auto opnieuw "Bulgaralpin" was. Vervolgens wist hij de 28e plaats in het algemeen klassement te bereiken, op een totaal van 220 deelnemende ploegen.

Iliya Chubrikov's eerste overwinning met "Bulgaralpin" werd behaald in 1969. tijdens de vijfde Balkanrally in Turkije.

Tijdens de tweede editie van de Golden Sands Rally in 1971. Iliya Chubrikov begon met Alpine 1600 en werd de eerste (en helaas de laatste voor vele jaren) Bulgaarse deelnemer die ooit de prijspositie van deze meest prestigieuze Bulgaarse rally veroverde.

In de jaren zeventig en begin jaren tachtig wist hij twaalf eerste plaatsen te behalen in het algemeen klassement van enkele van de meest prestigieuze Europese rally's, zoals "Kordatic" (1972), "Tatri" (1973), "Ruska winter" (1974), "Donau" in 1976 en 1978, evenals een hele reeks overwinningen in de Gunaidin Rally in 1978, 1979, 1980 en 1983, waar hij deelnam aan de Renault 5 Turbo. Een van de bijzonder interessante afleveringen uit die tijd houdt verband met de deelname van Ilya Chubrikov aan de marathon "Ronde van de Middellandse Zee" in 1978. Tot dan toe, en nog lang daarna, concurreerde hij alleen met Renault, maar hier was zijn auto uitzonderlijk een heel gewone Lada 1300. Ondanks de sterke westerse concurrentie kwam hij als beste uit de bus en won de rally.

In 1983 Iliya Chubrikov bereikte de vijfde plaats in het eindklassement van het Europees Rallykampioenschap en een jaar later werd hij de eerste en enige Bulgaar die prioriteit "A" kreeg. In 1989 hij eindigde als zesde overall en tweede in groep B van het Europese rallykampioenschap, en in 1990 tijdens dezelfde race behaalde hij de derde plaats in het algemeen klassement en eerste in groep B.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Iliya Chubrikov's eerste ontmoeting met raceauto's was te danken aan Emil Razlogov, de toenmalige directeur van DSP "Bulet"

Zijn eerste deelname aan een autorace was in het voorjaar van 1967 tijdens de rally "Transbalkania"