MZ ETZ 125/150: een Sotsa kétkerekű-slang

In 1985 de motorfietsfabriek in Chopau begint met de serieproductie van de nieuwe MZ125/150-modellen, die ook de laatste zijn vóór de hereniging van Oost- en West-Duitsland termostat wahler pret auto.

MZ ETZ 125/150: een Sotsa kétkerekű-slang

De eerste MZ 125/150-motorfietsen debuteerden in 1962. en ervaar een dynamische technische evolutie in de loop van de tijd. In 1964 brede cilindervinnen en een carburateur-invoerapparaat verschenen in 1969. het maximale vermogen werd verhoogd tot 7,35 kW voor de 125 cc-versies en 8,45 kW voor de 150 cc-versies, en de eerste telescoopvork werd geïntroduceerd. In 1973 een nieuw type motorfiets met een telescopische vork werd geïntroduceerd, en in 1977 het krukasmechanisme met een benzine/olie-mengselverhouding van 50:1 is verbeterd. Stilistische veranderingen geven ook elke volgende generatie MZ een onderscheidende en gedenkwaardige uitstraling.

De nieuwe MZ ETZ, precies 40 jaar geleden gelanceerd, onderscheidt zich door talrijke technologische en structurele upgrades, maar het aantrekkelijke ontwerp, dat volledig vergelijkbaar is met westerse concurrenten, maakt een bijzondere indruk. Het frame is gemaakt met geautomatiseerd en gemechaniseerd lassen. Door hem met 60 mm in te korten en 16-inch achterbanden te introduceren, is de wielbasis van de kleinere modellen met 90 mm verkort ten opzichte van de 250cc, en de totale lengte met 200 mm. De technologische gelijkenis binnen de kleine en grote MZ maakt een rationeel gebruik van de beschikbare productiefaciliteiten mogelijk. Vergeleken met het tot nu toe gebruikte geperste frame is de stabiliteit van de constructie met 100% toegenomen. De gehele voorkant, inclusief telescoopvork, stuur, beslag en spatborden is identiek aan die van de MZ 250, maar de 125/150 modellen zien ook extra verbeteringen zoals een ronde spiegel, een combinatieschakelaar voor dim- en grootlicht, een claxon, lichtclaxon en richtingaanwijzers, instrumentenpaneel met toerenteller, snelheidsmeter en contactschakelaar.

De voorste schijfrem is afkomstig van de MZ 250, terwijl de achterste een trommel met een diameter van 150 mm is met externe plaatsing van de aandrijfhendel. Gewalste stalen ringen zijn vervangen door gietijzeren ringen, wat de operationele eigenschappen en duurzaamheid vergroot.

Speciaal voor de 125/150-modellen ontwikkelt de fabriek in Heidenau nieuwe achterbanden in de maten 3,25-16 en een nieuw loopvlak. De aandrijfketting is verlengd van 6,4 naar 7,75 mm en ondergebracht in een beschermbuis.

De motorkap is aangepast om plaats te bieden aan de nieuwe versnellingsbak met 5 versnellingen. Het koppelingsmechanisme is ontworpen om verkeerde koppeling te voorkomen tijdens het vergrendelen van het ingeschakelde tandwiel. De cilindervoeringen zijn gewijzigd en bijna rechthoekig van vorm en het aantal ribben is vergroot van 9 naar 11. De zuiger heeft twee zuigerveren en is met 5,5 mm verlengd. De toerenteller wordt rechtstreeks door de krukas aangedreven. De koppeling bestaat uit meerdere schijven met een uitdrukveer die een goede werking garandeert en de benodigde handkracht vermindert.

Dit is het laatste model MZ-motorfietsen dat binnen de DDR is geproduceerd. In 1991 de onderneming werd van 1992 tot 1999 geprivatiseerd. alle nieuwe modellen werden gelanceerd onder de handelsnaam MuZ (van Motorrad und Zweiradwerk - "fabriek voor motorfietsen en tweewielige voertuigen"). In 1999 het merk MZ is hersteld.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De eerste MZ 125/150-motorfietsen debuteerden in 1962

De nieuwe MZ ETZ, precies 40 jaar geleden gelanceerd, onderscheidt zich door talrijke technologische en structurele upgrades, maar het aantrekkelijke ontwerp, dat volledig vergelijkbaar is met westerse concurrenten, maakt een bijzondere indruk