Pannónia P12: de laatste Hongaarse motorfiets die 50 jaar geleden werd geproduceerd
Tegenwoordig zijn de Hongaarse Pannónia-motoren in ons land alleen nog bekend bij de meest fervente motorliefhebbers. In de tweede helft van de jaren vijftig werden ze echter in grote hoeveelheden geïmporteerd en ontwikkelden ze zich al snel tot een van de meest gewilde en geliefde producten op de Bulgaarse markt stergatoare denso pret parbriz luneta auto.
De productie van Pannónia begon begin jaren vijftig in de bekende vrachtwagenfabriek Csepel. Het hoofdmodel, dat de naam Csepel 250 droeg, debuteerde in 1950 en was aanvankelijk uitgerust met een motor met twee zuigers. Na 1951 werd er echter alleen nog een versie met één zuiger gemaakt.
In 1954 De motorfietsen kregen de merknaam Pannónia, maar de belangrijkste onderdelen van de lay-out en de technische kenmerken van het vorige model bleven behouden. Ook het motorblok is qua uiterlijk identiek, maar er zijn enkele technische verschillen met betrekking tot de primaire kettingaandrijving en de krukas.
Een van de populairste bedrijfsmodellen is de TLF, geproduceerd eind jaren vijftig. Deze was een groot exportsucces, maar dit vertraagde wel enigszins de technische ontwikkeling ervan. Het is gebaseerd op het eerste model uit 1954, dat toen al de grenzen van zijn kunnen had bereikt, en op het motorblok dat al in 1940 was ontworpen. niet voor verbetering vatbaar. Daarom werd een nieuwe serie prototypemotoren gemaakt, waarbij de bestaande gietijzeren cilinder werd vervangen door een aluminium exemplaar. Daarnaast werden er ook enkele experimentele modellen met tweecilindermotoren gemaakt. De ontwikkeling van het moderne tweecilindermodel P20 was toen al in volle gang. Het is zo ontworpen dat het langdurig geproduceerd kan worden zonder dat er een grote update nodig is.
Dit moderne type, dat complexer is dan de vorige versies, heeft nu veel nieuwe onderdelen, waardoor er nieuw gereedschap nodig is. Dit maakt de motorfiets extreem duur. Daarom werd besloten om een van de oudere modellen, de Pannonia T5 (geproduceerd na 1964), gedeeltelijk te moderniseren met enkele onderdelen van de P20, wat resulteerde in het nieuwe model P10, dat in 1967 werd geïntroduceerd. De motor is voorzien van een nieuwe telescopische voorvork en achterschokdemper, en de tank en het zadel zijn overgenomen van de P20. De nieuwe cilinder en cilinderkop, evenals de motorbehuizing, zijn speciaal voor dit model gemaakt. Later kreeg de motor ook een inlaatdemper en een aangepaste uitlaat, waardoor hij stiller liep.
In 1974 Het nieuwste bedrijfsmodel, de P12, wordt geïntroduceerd. Hij is gebaseerd op de P10, maar heeft kleinere 18-inch wielen, vergelijkbaar met die van de tweecilinderversies, een aangepast frame, een nieuw koplampontwerp, een nieuwe startmotor en herziene uitlaten en bedieningsinstrumenten. Het belangrijkste onderscheidende kenmerk is de specifieke oranje kleur, die sterk contrasteert met de zwarte lak die kenmerkend is voor de meeste eerdere Pannonia-modellen.
Een interessant detail uit de geschiedenis van het bedrijf is dat in 1974 Vertegenwoordigers van het wereldberoemde bedrijf Yamaha willen op het grondgebied van Csepel een moderne fabriek van veertigduizend vierkante meter bouwen voor de productie van 50.000 Japanse motorfietsen per jaar, waarvan 70% in het buitenland moet worden verkocht. De staatsleiding van de Volksrepubliek steunde dit idee echter niet, wat uiteindelijk het einde betekende van de Hongaarse motorfietsindustrie. De laatste Pannónia met serienummer 689 039 rolde op 24 oktober 1975 van de productielijn in Csepel.
- 2025-01-29 - Kicsi agressief "vágó"
- 2025-01-28 - DS Automobiles: 70 jaar lang beschikbaar
- 2025-01-28 - DS Automobiles: voor 70 jaar
- 2025-01-27 - Wie lang duurt, bis Sie TEST THE BEST gefunden haben?
- 2025-01-27 - Het automatische leersysteem is niet meer functioneel
- 2025-01-25 - Een prachtige Toyota Supra Turbo uit het jaar 1988 met Schaltgetriebe
- 2025-01-24 - Deutschland und Frankreich heeft een compleet EU-Verbot für Elektroautos voltooid
- 2025-01-23 - Een Braziliaanse Ventura: een Volkswagen die steeds meer op de markt komt
- 2025-01-22 - Verteidiger Octa 635 lóerőkal: igazi terepjáró (TESZT)
- 2025-01-21 - Een rejtélyes Saab 98-Prototyp, voor een deel van de Jahrhundert geschaffen wurde