Vor 40 Jahren kam een Polizei-MZ ETZ-250F in Bulgarije en
Hoewel VEB Motorradwerk Zschopau (beter bekend als MZ) in de jaren tachtig de grootste motorfietsfabrikant van Europa was, was dit op de Bulgaarse markt niet erg actief voelbaar. Gedurende deze periode werden de in ons land verkochte motorfietsen van het beroemde Oost-Duitse merk in beperkte hoeveelheden geleverd, en alleen van de modellen met een 150cc-motor. Ongeveer 40 jaar geleden arriveerde hier echter een bijzondere MZ-serie, die zowel door zijn karakteristieke uiterlijk als door zijn specifieke doel direct indruk maakte op motorrijders. Dit zijn de MZ ETZ-250F-motorfietsen uitgerust voor verkeersleiding, waarvan de productie in Oost-Duitsland in 1981 begon.
De letter F die aan de standaardaanduiding is toegevoegd, staat voor Funk, dat wil zeggen "radio", wat suggereert dat het model is uitgerust met een radiostation. In tegenstelling tot de originele versie, waarvan het vermogen 15,5 kW bedroeg, werd het in dit geval met drie kW verminderd, omdat de omvangrijke kuip bij hoge snelheden stabiliteitsproblemen kon veroorzaken. Daarom is de maximumsnelheid van de ETZ 250F begrensd op 100 km/u, terwijl deze in de standaardversie 130 km/u bedraagt. De acceleratie van 0 naar 80 km/u duurt echter slechts 7,8 seconden.
Er werd een radiosysteem U 600 geïnstalleerd, in een kast achter de enkele stoel geplaatst samen met het indicatielampje "BITTE FOLGEN" ("PLEASE FOLLOW"), en de karakteristieke antenne werd op de zijkant geplaatst. De bedieningselementen voor verlichtings- en radiosystemen zijn op het instrumentenpaneel gemonteerd en zorgen ervoor dat de bestuurder deze tijdens het rijden naadloos kan bedienen. De twee zijkoffers aan de achterkant van de machine worden gebruikt voor het vervoeren van extra uitrusting.
Naast een veiligheidsschild en kniekuip is de ETZ 250F met radio uitgeruste motorfiets uitgerust met twee blauwe zwaailichten en sirenes.
De motor is een tweetakt-eencilinder met een vermogen van 12,5 kW (17 pk) bij 5000 tpm. De versnellingsbak heeft vijf versnellingen, die met een pedaal worden ingeschakeld. De nominale spanning van de accu is 12 volt en de capaciteit is 9 Ah.
Het voorwiel is opgehangen aan een telescoopvork met hydraulische schokdemper en beschikt over een schijfrem. Het achterwiel staat op een balancer met hydraulische veerpoten.
De afmetingen zijn: lengte 2160 mm, hoogte tot bovenrand glas 1600 mm, speling 150 mm.
Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 4,5-5 l per 100 km. In de tank zit 17 liter brandstof, goed voor zo'n 360 kilometer. Het totaalgewicht van de motorfiets met alle accessoires bedraagt circa 160 kilogram.
Een interessant kenmerk van de speciale MZ-motorfietsen die aan ons zijn geleverd, is dat ze de groen-witte kleurcombinatie behouden die kenmerkend is voor de voertuigen van de Volkspolitie van de DDR.
- 2025-01-05 - 50.000 kilometer nieuw Nickerchen: een Baba-Benz-Rekord
- 2025-01-04 - Het is niet zo dat er meer nieuws is, maar het is niet vruchtbaar
- 2025-01-04 - Van 4 tot 6 januari 2011 wurde Hemus zum ersten Mal offiziels Entlassen
- 2025-01-03 - Ein Jawa 350-638 40 Tage zuvor
- 2025-01-01 - 80 dagen en meer als 25 dagen na dem ersten Besuch des Mazda RX-7
- 2024-12-31 - Ford Sierra XR 4: Végzetes vonzalom
- 2024-12-30 - 35 Tage voor de BAC "Retro" megakoeler
- 2024-12-29 - Voor 30 jaar was er een "Lada" met legkelendőbb in Bulgarije
- 2024-12-28 - 50 Jahre Volkswagen Polo
- 2024-12-27 - Ein Legjobb 30 Tage klassieke Top 3-a