Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 – voor 50 jaar legendarisch
De sportieve Alfetta GT/GTV, geproduceerd tussen 1974 en 1987, heeft niet alleen de verantwoordelijke missie om de geliefde coupés uit de "105"-serie van Bertone te vervangen, maar moet deze moeilijke taak ook onder veel moeilijkere omstandigheden het hoofd bieden. Na de twee oliecrises van de jaren zeventig en de algemene daling van de vraag naar krachtige en extravagante auto's in de jaren tachtig is het geen wonder dat op de Alfetta gebaseerde coupés in aanzienlijk kleinere aantallen werden verkocht dan hun voorgangers. Dit heeft echter geen enkele invloed op hun imago, en vandaag genieten deze uiterst charmante auto's een welverdiende hoge erkenning onder Alfa Romeo-fans magazin de piese Alfa Romeo.
De ontwikkeling van een grotere en ruimere coupé dan de Giulia GT begon al in 1968, met de eerste studies gebaseerd op het GTV-chassis uit 1750, maar vervolgens werd de verstandiger beslissing genomen om het nieuwe, geavanceerdere Alfetta-platform te gebruiken (hoewel het een 11 cm kortere wielbasis). Het mechanische pakket is anders, maar de missie van het project blijft hetzelfde: aanzienlijk meer ruimte bieden aan vier personen en hun bagage dan de Giulia GT, met behoud van zijn elegante, sportieve uiterlijk. Het resultaat van deze ogenschijnlijk tegenstrijdige eisen is een verbluffende wigvormige fastback, ontworpen door Giugiaro, die er vandaag de dag nog steeds net zo goed uitziet als vijftig jaar geleden.
De gekozen timing voor het marktdebuut van de Alfetta GT kon nauwelijks ongepaster zijn. Het werd gelanceerd in de zomer van 1974 in een wereld die opgeschrikt werd door het olie-embargo, met een verlamde economie en brandstofprijzen waardoor de verkoop van sportwagens instortte. Aanvankelijk werd er slechts één versie aangeboden met een 1,8-liter viercilindermotor uitgerust met twee Dell Orto-carburateurs met twee kamers, die een vermogen van 122 pk ontwikkelden. bij 5500 tpm Na 1976 werd het oorspronkelijke 1,8-liter model vervangen door de 2,0-liter GTV, met de introductie van een basismodel van 1,6 liter, voornamelijk gericht op de Italiaanse markt. Ondanks de grotere cilinderinhoud bleven het piekvermogen en koppel aanvankelijk in hetzelfde bereik als het eerdere 1,8-liter model, maar dit werd in 1979 gecorrigeerd met de introductie van de 130 pk sterke 2.0L GTV s., een opnieuw afgestelde ophanging en een luxer interieur. Tussen 1976 en 1980 was het GTV-model ook verkrijgbaar op de Amerikaanse markt, zij het gecompromitteerd door enorme federale veiligheidsbumpers en uitgerust met een ontstemde motor van 110 pk. met Spica mechanisch brandstofinjectiesysteem.
Begin 2009 werd de op de foto's gepresenteerde auto onderdeel van de grote thematische collectie van Zvezdelin Grozdanov uit Sofia, die uitsluitend iconische modellen van het Italiaanse merk uit de jaren 60 en 70 omvat. Zijn Alfetta GT, uitgerust met een 1,8 liter motor van 122 pk, maakte deel uit van de eerste serie die in 1975 werd geproduceerd.
Conclusie
Een halve eeuw na zijn marktdebuut is de Alfetta GT zeer gewild bij verzamelaars, beschikt nog steeds over een inspirerend design, maakt indruk met een ongebreideld sportief karakter en is veel leuker om te rijden dan zijn voorganger.
- 2024-11-20 - Kipufogórendszer csappantyúkkal en Carbon karosszériasötttel een Chevrolet Corvette C8-hoz
- 2024-11-20 - Een Volvo die de XC90 activeert en nieuwe motoren gebruikt
- 2024-11-19 - Een Toyota-Klassz-Offroad-Konzept voor 2024 op de SEMA-Messe erscheinen
- 2024-11-19 - 40 LE-vel tøb – een Sondermodell van legerősebb sörðurú Fabia
- 2024-11-18 - Gebruikte combi Sterke en zwakke punten: Seat Leon ST
- 2024-11-18 - Von Ihrem Ford Courier: von űr kiskirálya elfőnt! (PRÜFEN)
- 2024-11-17 - Van onze Fiat Grande Panda: het is een pixel
- 2024-11-14 - 700 km Laureistung van de elektrische Peugeot E-3008-hoz
- 2024-11-14 - Een Peugeot heeft een technisch koelmodel
- 2024-11-14 - Een Renault Master is gebouwd in 2025 en is leverbaar sinds 2011
- 2024-11-14 - Viskeuze: als een Citroën een C4-gyel bátorottt is
- 2024-11-13 - Vissatekintő: pályamódósíszát az Opel Vectranál
- 2024-11-13 - Van de anderen Modellen van de VW Tayron: Schwarz, Minze en Tiguan
- 2024-11-13 - Mercedes G 63 AMG V12: een legendarische "Würfel", nur 5 Tage alt
- 2024-11-12 - Ook zou een E30 M3 een BMW zijn
- 2024-11-12 - Jetzt "AUDI" met logo! Heb je een negy gyungonek?
- 2024-11-11 - Een VW Multivan is een Californische Dubbeldekker met dubbele Hubraum
- 2024-11-11 - Defekt: Jobb-Reparatur, nieuw of?
- 2024-11-11 - Een Porsche Macan weitere Versionen
- 2024-11-07 - Onze BMW M2: Der 460-Zoll-M4-Motor is 14,9 Zoll lang
- 2024-11-07 - Is de 7-euro-markt een benzine?
- 2024-11-07 - Rückblick: Seat Altea – perfecte vorm?
- 2024-11-06 - Vor 50 Jahren wurde een Mercedes-Benz met legendarische 5-Jährigen
- 2024-11-06 - Citroën zette de toekomstige voorganger C5 Aircross vor
- 2024-11-06 - Een Peugeot-beggarhetöbbé-tektsi-kulcsmodelljeit
- 2024-11-05 - Is het een Amerikaanse 6,2-liter-V8-auto met motorbesturing?
- 2024-11-05 - Een VW-Auto hoed keine Alternative gefunden
- 2024-11-05 - De nieuwe Audi A5: een meesterwerk van verborgen elegantie (VIDEO)
- 2024-11-04 - De Mercedes CLA en de Geely-Kauffirma zijn nooit meer in der Lage, ze worden gebruikt
- 2024-11-04 - De meeste Abarth-Fahrer heeft nog nooit zo'n Spaß-gemacht gehad
- 2024-11-01 - Een Volvo-chauffeursmanagementsysteem – 2024 een van de beste uitvindingen
- 2024-11-01 - Vissatikaske: Ford Focus II – een radicale wandeling gedurende 20 jaar
- 2024-10-30 - Een Hyundai verfügt een nieuwe auto met elektrische SUV IONIQ 9-El
- 2024-10-30 - Az Audi schließt das Werk in Brüssel
- 2024-10-29 - Een Stellantis-Akku met nieuwe elektronica voor de Dodge Charger Daytona is beschikbaar
- 2024-10-29 - Een Skoda-model met Fabiát-lenkrad moet nu een nieuwe versie maken
- 2024-10-28 - Ein Renault presenteert een CLIO-t en een ZOE-t op 10. Renault-Festival
- 2024-10-28 - Unser Golf GTI Clubsport S: Olyan hoed voor 40 dagen gespielt!
- 2024-10-28 - Een Tiguan kiest voor een Golfot met een helyrol
- 2024-10-26 - Een dízel reneszánsza a G-szátnában a past II Future-ban in limitierter Auflage
- 2024-10-26 - Een 5-Millionen-Auto-Toyota-Auto ist von Uygéske Kingdomsban getroffen
- 2024-10-26 - Een Jeep-Bestellung voor de Avenger 4xe is een exclusieve The North Face Edition
- 2024-10-25 - Gebrauchte Luxuslimousine: BMW 7er-Serie (F01)
- 2024-10-25 - De kleinere M235 Gran Coupé wordt vervangen door een boogvormige constructie
- 2024-10-25 - Dus Nebel kinézni az új Dacia Sandero
- 2024-10-24 - Een Volkswagen Jetta GLI 40. Een voorbeeld van een Amerikaanse GTI: een Amerikaanse GTI
- 2024-10-24 - De driftmodus bedraagt 270 km/u en wordt bereikt door de Golf R-hez erreicht
- 2024-10-24 - Voor 10 Tagen Autonomie 120.000 km relatief? Volwaardig!
- 2024-10-23 - Een Hyundai heeft een enorm display
- 2024-10-23 - Old Seat Alhambra (7N): Familienezept Spanyországból
- 2024-10-23 - Audi RS 4 B5: een andere klassieker – de eerste Schritt
- 2024-10-22 - Gebrauchte Luxuslimousine: Audi A8 (D4)
- 2024-10-22 - Dacia heeft officieel de grootste SUV op de markt gebracht
- 2024-10-22 - De Alfa Romeo Junior debuteerde tegelijkertijd met Parisban en Szófiában
- 2024-10-21 - Is het een Mercedes E500?
- 2024-10-21 - 100.000 km in een BMW M3-Mal: is dit een goed idee? (FOLYTATOTT TESZT)
- 2024-10-20 - Mercedes CLK 63 AMG Black Series: Gebrauchtwagen
- 2024-10-20 - De nieuwe Land Cruiser aus dem Jahr 2024 debuteerde
- 2024-03-02 - Ruitenwissers - Zijn ze voor vervanging? Soorten en hoe te kiezen?
- 2024-01-20 - Remblokken - Toepassing, types, reparaties en vragen - België