Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 – voor 50 jaar legendarisch

De sportieve Alfetta GT/GTV, geproduceerd tussen 1974 en 1987, heeft niet alleen de verantwoordelijke missie om de geliefde coupés uit de "105"-serie van Bertone te vervangen, maar moet deze moeilijke taak ook onder veel moeilijkere omstandigheden het hoofd bieden. Na de twee oliecrises van de jaren zeventig en de algemene daling van de vraag naar krachtige en extravagante auto's in de jaren tachtig is het geen wonder dat op de Alfetta gebaseerde coupés in aanzienlijk kleinere aantallen werden verkocht dan hun voorgangers. Dit heeft echter geen enkele invloed op hun imago, en vandaag genieten deze uiterst charmante auto's een welverdiende hoge erkenning onder Alfa Romeo-fans magazin de piese Alfa Romeo.

Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 – voor 50 jaar legendarisch

De ontwikkeling van een grotere en ruimere coupé dan de Giulia GT begon al in 1968, met de eerste studies gebaseerd op het GTV-chassis uit 1750, maar vervolgens werd de verstandiger beslissing genomen om het nieuwe, geavanceerdere Alfetta-platform te gebruiken (hoewel het een 11 cm kortere wielbasis). Het mechanische pakket is anders, maar de missie van het project blijft hetzelfde: aanzienlijk meer ruimte bieden aan vier personen en hun bagage dan de Giulia GT, met behoud van zijn elegante, sportieve uiterlijk. Het resultaat van deze ogenschijnlijk tegenstrijdige eisen is een verbluffende wigvormige fastback, ontworpen door Giugiaro, die er vandaag de dag nog steeds net zo goed uitziet als vijftig jaar geleden.

De gekozen timing voor het marktdebuut van de Alfetta GT kon nauwelijks ongepaster zijn. Het werd gelanceerd in de zomer van 1974 in een wereld die opgeschrikt werd door het olie-embargo, met een verlamde economie en brandstofprijzen waardoor de verkoop van sportwagens instortte. Aanvankelijk werd er slechts één versie aangeboden met een 1,8-liter viercilindermotor uitgerust met twee Dell Orto-carburateurs met twee kamers, die een vermogen van 122 pk ontwikkelden. bij 5500 tpm Na 1976 werd het oorspronkelijke 1,8-liter model vervangen door de 2,0-liter GTV, met de introductie van een basismodel van 1,6 liter, voornamelijk gericht op de Italiaanse markt. Ondanks de grotere cilinderinhoud bleven het piekvermogen en koppel aanvankelijk in hetzelfde bereik als het eerdere 1,8-liter model, maar dit werd in 1979 gecorrigeerd met de introductie van de 130 pk sterke 2.0L GTV s., een opnieuw afgestelde ophanging en een luxer interieur. Tussen 1976 en 1980 was het GTV-model ook verkrijgbaar op de Amerikaanse markt, zij het gecompromitteerd door enorme federale veiligheidsbumpers en uitgerust met een ontstemde motor van 110 pk. met Spica mechanisch brandstofinjectiesysteem.

Begin 2009 werd de op de foto's gepresenteerde auto onderdeel van de grote thematische collectie van Zvezdelin Grozdanov uit Sofia, die uitsluitend iconische modellen van het Italiaanse merk uit de jaren 60 en 70 omvat. Zijn Alfetta GT, uitgerust met een 1,8 liter motor van 122 pk, maakte deel uit van de eerste serie die in 1975 werd geproduceerd.

Conclusie

Een halve eeuw na zijn marktdebuut is de Alfetta GT zeer gewild bij verzamelaars, beschikt nog steeds over een inspirerend design, maakt indruk met een ongebreideld sportief karakter en is veel leuker om te rijden dan zijn voorganger.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De ontwikkeling van een grotere en ruimere coupé dan de Giulia GT begon al in 1968, met de eerste studies gebaseerd op het GTV-chassis uit 1750, maar vervolgens werd de verstandiger beslissing genomen om het nieuwe, geavanceerdere Alfetta-platform te gebruiken (hoewel het een 11 cm kortere wielbasis)

De gekozen timing voor het marktdebuut van de Alfetta GT kon nauwelijks ongepaster zijn