Barkas B1000: de eerste en enige
In 1955 kreeg Oost-Duitsland volledige soevereiniteit en als gevolg van dit langverwachte voorrecht brak er een periode van interessante en dynamische politieke en economische veranderingen aan. Ze hadden ook een grote invloed op de ontwikkeling van de auto-industrie, die een nieuwe impuls kreeg: de concepten van voor de oorlog behoorden tot het verleden en alle handelsmerken uit die tijd werden gewijzigd. Zo werd BMW/EMW Wartburg, DKW/IFA omgedoopt tot Trabant, Phänomen kreeg de naam Robur en Framo heette voortaan Barkas. In de tweede helft van de jaren vijftig en begin jaren zestig kregen de producten van deze autofabrieken niet alleen nieuwe namen, maar ook een voor die tijd veel moderner design. Een van de laatste ondernemingen die zijn productie moderniseerde, was Barkas. In 1961 Het geheel nieuwe model B 1000 werd geïntroduceerd, dat zich, net als andere Oost-Duitse voertuigen uit die tijd, onderscheidde door zijn moderne uiterlijk, betrouwbaarheid en functionaliteit. De productie begon in een fabriek die geheel nieuw was gebouwd in Chemnitz (toen nog Karlmarkstadt). Deze fabriek was gebouwd op de plaats van de oude Framo-fabriek, waarvan de faciliteiten na de oorlog werden ontmanteld en als onderdeel van de oorlogsherstelbetalingen werden overgedragen aan de Sovjet-Unie alternator valeo pret.

De B 1000 werd aanvankelijk aangedreven door een driecilinder tweetaktmotor met een vermogen van 45 pk, die ook in de Wartburg werd gebruikt en waarvan het concept vergelijkbaar was met dat van de vooroorlogse DKW.
De B 1000 was voor zijn tijd een interessant en zeer praktisch model, dankzij het hoge laadvermogen, de voorwielaandrijving en de bijzondere ophanging, vergelijkbaar met die van de Wartburg, die je in het Westen zelden tegenkomt bij conventionele tegenhangers.
Gedurende de gehele geschiedenis van de Oost-Duitse staatsauto-industrie was de Barkas het enige voertuig met vergelijkbare functies en mogelijkheden. Daarom werden er op basis hiervan verschillende versies en variaties gecreëerd. Er zijn varianten beschikbaar met een boordplatform, busje, minibus, ambulance en andere gespecialiseerde uitvoeringen. Dankzij de voorin geplaatste motor en voorwielaandrijving wordt de bagageruimte veel efficiënter benut en zijn er veel meer configuratiemogelijkheden mogelijk.
Barkas wordt hoofdzakelijk geproduceerd voor de behoeften van de overheid en publieke instanties, maar beperkte hoeveelheden worden ook voor individuele klanten geproduceerd. In dit geval bereikt de levertijd echter heroïsche hoogten, vergelijkbaar met de wachttijden bij de Trabant, die variëren van tien tot veertien jaar.
Ondanks een ambitieuze start, die gepaard ging met de lancering van compleet nieuwe Oost-Duitse modellen in de jaren zestig (zoals de Barkas B 1000 in 1961, de Trabant 601 in 1964 en de Wartburg 353 in 1966), bleef deze gunstige trend uit, voornamelijk vanwege een gebrek aan financiën. De geplande vervanging door modernere varianten werd niet uitgevoerd en ze bleven zonder noemenswaardige uiterlijke wijzigingen in productie tot begin jaren negentig.
Een ander groot probleem uit het verleden heeft te maken met het behoud van de archaïsche tweetaktmotoren. De vervanging hiervan vond pas eind jaren tachtig plaats, met de actieve medewerking van West-Duitsland. Kort voor het einde van de productie van Barkas in 1991 werd de auto uitgerust met een 1,3-liter viertaktmotor die onder licentie van Volkswagen werd geproduceerd en werd de modelnaam gewijzigd in B 1000/1. Tussen 1961 en 1991 werden er in totaal 175.740 Barkas B 1000's met een tweetaktmotor geproduceerd en ongeveer 1.900 met een Volkswagen-motor.
- 2025-03-09 - Zal Toyota in 2025 een kleine Land Cruiser op de markt brengen?
- 2025-03-08 - BYD bouwt drones en hangars in zijn auto's
- 2025-03-06 - Formentor – een goede keuze
- 2025-03-05 - Test: De BMW iX is een uitstekende auto voor lange ritten
- 2025-03-04 - Tweedehands auto: Mazda CX-5
- 2025-03-03 - De meest extreme Cybertruck ter wereld
- 2025-03-01 - FIAT meldt 62% groei op de Bulgaarse markt
- 2025-02-28 - Review: de tweede generatie van de legendarische Dodge Viper Coupé
- 2025-02-27 - Eerste foto's van de nieuwe Audi A6 Avant
- 2025-02-26 - BMW M4 CS Edition VR46: Exclusieve editie voor Valentino Rossi's verjaardag
