BMW M4 CS Edition VR46: Exclusieve editie voor Valentino Rossi's verjaardag

#46 is inmiddels 46 jaar oud en BMW M heeft het perfecte verjaardagscadeau voor negenvoudig wereldkampioen motorrijden en huidig BMW M-coureur Valentino Rossi (ITA): de BMW M4 CS Edition VR46 (gecombineerd brandstofverbruik: 10,2 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 232 g/km in de WLTP-testcyclus, CO2-klasse: G)*. Deze exclusieve editie, geproduceerd in de BMW Group-fabriek in Dingolfing, is leverbaar in twee onderscheidende designvarianten: Sport en Style. De "Doctor" was persoonlijk betrokken bij het ontwerpproces van beide versies, die beide in een gelimiteerde oplage van 46 auto's worden geproduceerd. Het wereldberoemde nummer, het handelsmerk van Rossi, is op meerdere plaatsen in het interieur en exterieur van de BMW M4 CS Edition VR46 terug te vinden. Bijvoorbeeld op de deuren en het dak, gemaakt van koolstofvezelcomposiet (CFRP) bieleta directie cap de bara delphi pret stanga si dreapta.

BMW M4 CS Edition VR46: Exclusieve editie voor Valentino Rossi's verjaardag

De aankoop van de BMW M4 CS Edition VR46 gaat gepaard met een exclusieve ervaring, waaronder een persoonlijke ontmoeting met Valentino Rossi bij hem thuis – de VR46 motorranch in Tavullia (ITA) – en een BMW M Driving Experience op het racecircuit van Misano (ITA).

“Er is geen enkel ander merk in wiens DNA de motorsport zo diep geworteld is als bij BMW M. Ik ben er trots op om een BMW M-coureur te zijn en deze passie te delen. Het feit dat er nu een speciale editie van de VR46 is, waarbij ik vanaf het begin van het ontwerpproces betrokken was, maakt mij trots. “Als ik de BMW M4 CS Edition VR46 straks op de weg of op het circuit zie, is dat heel spannend”, zegt Valentino Rossi over het speciale model en de samenwerking met BMW M.

Exclusieve BMW Individual lakkleuren en speciale exterieur- en interieurdetails

De BMW M4 CS Edition VR46 onderscheidt zich onder meer van de BMW M4 CS (gecombineerd brandstofverbruik: 10,2 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 232 g/km volgens de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G)* door de twee exclusieve BMW Individual-lakkleuren, die perfect aansluiten bij de vele zichtbare carbonoppervlakken, zoals de uitsparingen in de motorkap. Andere opvallende kenmerken zijn de vele uitzonderlijke details aan zowel het exterieur als het interieur. Het algehele kleurenconcept van beide ontwerpversies is geïnspireerd op de favoriete tinten van Valentino Rossi en zijn expressieve visuele stijl. De “Sport”-versie is bijvoorbeeld uitgevoerd in Marina Bay Blue Metallic, met een enorme “46” in het donkerdere Tanzanite Blue Metallic aan beide kanten van de auto. Bij de uitvoering “Style” is de carrosserie leverbaar in mat Frozen Tanzanite Blue metallic, bij de “46” ditmaal in Frozen Marina Bay Blue metallic. Als knipoog naar Rossi's favoriete kleurenschema zijn de contouren van de BMW M nierengrille en een van de spaken van de V Spoke gesmede M velgen, die de positie van het ventiel van de band aangeeft, felgeel geschilderd, evenals de remmen met M-logo en een accentstrip boven de deurframes van de "Sport"-variant. Het carbon dak is – net als de met de hand beschilderde zijkanten van de auto – voorzien van een groot VR46-logo (natuurlijk ook in het geel) en de handtekening van Rossi. Op het kofferdeksel staat het opschrift VR46.

De gele accenten zijn ook terug te vinden in het interieur van de BMW M4 CS Edition VR46, dat overwegend in nachtblauw is uitgevoerd. De M Carbon kuipstoelen zijn leverbaar met Merino lederen bekleding in de kleurcombinatie zwart/nachtblauw. Een Sao Paulo-geel accent in het Alcantara-schoudergedeelte zorgt voor een opvallend contrast. De hoofdsteunen zijn, net als de dorpellijsten, voorzien van een zichtbaar geel VR46-logo. Daarnaast is het M Alcantara driespaaks stuurwiel met afgeschuinde rand leverbaar met gele contrasterende stiksels en een gele middenmarkering. Op de middenconsole van koolstofvezel van elke Edition VR46-auto bevindt zich een badge met de tekst "1/46", waarmee elk Sport- of Style-exemplaar wordt geïdentificeerd als een exemplaar uit de gelimiteerde editie.

Zescilinder-lijnmotor met 405 kW/550 pk

Het kloppende hart van de BMW M4 CS Edition VR46 is de hoogtoerige 3,0-liter zescilinder-in-lijnmotor met M TwinPower Turbo-technologie. De kern van het uitzonderlijke potentieel van deze auto wordt gevormd door technologieën uit de autosport. Door de verhoging van de maximale laaddruk van de twee Mono-Scroll-turbocompressoren tot 2,1 bar en de modelspecifieke instellingen van het motormanagement kan een maximumvermogen van 405 kW/550 pk worden ontwikkeld, dat via een achttraps M Steptronic-transmissie, het intelligente M xDrive-vierwielaandrijvingssysteem en het actieve M-differentieel op de weg wordt overgebracht.

Dankzij de razendsnelle vermogensafgifte en optimale tractie accelereert de auto in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u en in 11,1 seconden van 0 naar 200 km/u. Met behulp van de "1-Foot – Rollout"-methode voor het meten van de acceleratie**, zouden de cijfers 3,1 seconden bedragen voor de sprint van 0 tot 100 km/u en 10,8 seconden voor de sprint van 0 tot 200 km/u. De acceleratie van 80 tot 120 km/u duurt 2,6 seconden in de vierde versnelling en 3,3 seconden in de vijfde versnelling. De maximumsnelheid van het model, dat standaard wordt geleverd met het M Driver's Package, is elektronisch begrensd op 302 km/u.

Een modelspecifieke motorophanging met verhoogde veerfrequenties draagt bij aan de uitstekende motorrespons. De stijve verbinding tussen de aandrijfeenheid en de voertuigstructuur zorgt ervoor dat het vermogen bijzonder direct wordt overgebracht op de aandrijflijn, telkens wanneer de bestuurder het gaspedaal intrapt. Het olietoevoersysteem is – net als het koelsysteem – ontworpen om de specifieke uitdagingen van het rijden op het circuit aan te kunnen, waaronder constant hoge toerentallen en extreme laterale acceleratie. De vermogensafgifte van de motor gaat gepaard met een emotioneel meeslepend geluid dat wordt gegenereerd door het dubbele uitlaatsysteem, dat is voorzien van elektrisch bediende kleppen, een gewichtsgeoptimaliseerde titanium einddemper en de voor M typische twee paar matzwart gespoten uitlaatpijpen.

Modelspecifieke afstemming voor chassistechnologie en besturingssystemen

De chassistechnologie voor de nieuwe BMW M4 CS Edition VR46 is nauwkeurig afgestemd op de prestatiekenmerken van de motor, het algehele voertuigconcept en de evenwichtige gewichtsverdeling. Individuele ophangingskinematica en specifieke camberwaarden, schokdempers, extra veren en stabilisatoren optimaliseren de stuurprecisie, de overdracht van zijdelingse stuurkrachten, de reacties van de ophanging en schokdempers en de wielcontrole. De elektronisch geregelde dempers van het adaptieve M-onderstel zijn eveneens leverbaar in een modelspecifieke afstelling, evenals de elektromechanische M Servotronic variabele overbrengingsverhoudingsbesturing en het geïntegreerde remsysteem.

46 — handelsmerk van een uitzonderlijke concurrent

Het nummer 46 vergezelde Valentino Rossi gedurende zijn uitzonderlijke carrière als motorrijder en piloot en werd een handelsmerk, herkenbaarder dan zijn bijnaam "De Dokter" of "Il Dottore". Valentino koos vanaf het begin van zijn carrière voor nummer 46, naar het voorbeeld van zijn vader Graziano Rossi, die met dit nummer motorracete. Toen hij wereldkampioen werd en dit recht kreeg, verving hij het zelfs niet door nummer 1.

Valentino Rossi behaalde in 1997 zijn eerste wereldtitel in de 125cc-klasse. Twee jaar later voegde hij de titel toe aan de 250cc-klasse. In 2000 Hij maakte de overstap naar de hoogste Grand Prix-categorie, de 500cc-klasse, waarin hij in 2001 wereldkampioen werd. Het jaar daarop werd deze categorie vervangen door de MotoGP-klasse en Rossi bleef de dominante kracht. Tot 2005 Hij voegde nog vier wereldtitels toe, gevolgd door de nummers acht en negen in 2008 en 2009. Met deze negen wereldtitels en maar liefst 115 Grand Prix-overwinningen behoort hij tot de drie succesvolste motorrijders uit de geschiedenis en is hij een wereldwijd icoon in de wereld van de motorsport. VR46 werd zijn wereldwijde handelsmerk en Rossi's geboorteplaats Tavullia verlaagde ter ere van hem zelfs de maximumsnelheid van de stad van de gebruikelijke 50 km/u naar 46 km/u.

BMW M fabrieksrijder vanaf begin 2023.

Nadat Valentino Rossi aan het einde van het seizoen 2021 zijn motorcarrière beëindigde, richtte hij zich volledig op de autosport. Hij nam deel aan talloze tests in Formule 1-racewagens en was te gast in rally's en duurraces. Sinds het begin van het seizoen 2023 is hij BMW M-fabriekscoureur en geeft hij het beste van zijn kunnen achter het stuur van de BMW M4 GT3 voor BMW M Team WRT in verschillende series, waaronder de GT World Challenge Europe en het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) - waartoe ook de 24 uur van Le Mans (FRA) behoort. Begin februari 2025. Hij werd tweede in de BMW M4 GT3 tijdens de 12 uur van Bathurst (AUS), de openingsronde van de Intercontinental GT Challenge (IGTC) dit seizoen.

Exclusieve ontmoeting met Valentino Rossi in Italië

Een exclusieve bonus bij aankoop van de BMW M4 CS Edition VR46 is de mogelijkheid voor een wel heel bijzondere tweedaagse ervaring in Italië. Op de eerste dag bezoekt u de VR46 motorranch in Tavullia, waar u kunt genieten van een barbecue en de gelegenheid krijgt om met Valentino Rossi zelf te praten. De tweede dag is op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, waar een speciale BMW M Driving Experience plaatsvindt met de nieuwste BMW M-modellen. Rossi, achter het stuur van de BMW M4 GT3, wint de GT World Challenge Europe Sprint Cup-races op zijn thuiscircuit in 2023 en 2024.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De aankoop van de BMW M4 CS Edition VR46 gaat gepaard met een exclusieve ervaring, waaronder een persoonlijke ontmoeting met Valentino Rossi bij hem thuis – de VR46 motorranch in Tavullia (ITA) – en een BMW M Driving Experience op het racecircuit van Misano (ITA)

“Er is geen enkel ander merk in wiens DNA de motorsport zo diep geworteld is als bij BMW M