Datsun 280Z: het betaalbare GT-imago

Toen Nissan in de jaren zestig de internationale markt betrad, was het nog een relatief kleine fabrikant, met niets bijzonders in zijn assortiment. De toenmalige vertegenwoordiger van Nissan in de VS, Yutaka Katayama, realiseerde zich echter hoe belangrijk het was om een iconische sportwagen te creëren die de internationale reputatie van het bedrijf aanzienlijk ten goede zou komen. Het enige vergelijkbare model dat tot dan toe werd aangeboden, was de Fairlady. Deze was weliswaar enig succes op de markt, maar kon alleen concurreren met compacte Engelse en Italiaanse roadsters. Zo ontstond het idee om een geheel nieuwe lijn GT-auto's te creëren die stijlvol, innovatief en snel zouden zijn, maar ook relatief betaalbaar, door gebruik te maken van verwisselbare onderdelen van andere, meer gangbare Nissan-modellen senzor debit aer huco pret.

Datsun 280Z: het betaalbare GT-imago

Van cruciaal belang voor het succes van dit programma is de technische ervaring van de Prince Motor Company op het gebied van de ontwikkeling van krachtige sportmotoren. In 1966 Het werd eigendom van Nissan en het Prince Skyline-model vormde de basis voor de creatie van de krachtigste sportwagen, de Nissan Skyline GT-R, in 1969. In oktober van datzelfde jaar werd de eerste volbloed sportcoupé van Nissan geïntroduceerd, ontworpen door bedrijfsontwerper Yoshihiko Matsuo. Dit markeerde het begin van de legendarische Z-serie.

In dit verband moet worden opgemerkt dat het merendeel van de personenauto's van het bedrijf in het buitenland wordt verkocht onder het merk Datsun. Pas begin jaren tachtig werd dit merk in het gehele assortiment van het bedrijf volledig vervangen door Nissan. Daarom werd de nieuwe Z-serie GT-sportcoupé, die eind jaren zestig werd geïntroduceerd, aanvankelijk overal gewoon Datsun genoemd.

Het is interessant om op te merken dat er al in het eerste modeljaar specifieke versies voor de Japanse en Amerikaanse markt werden aangeboden. De Japanse versie beschikt over een zescilinder L20A-lijnmotor met een cilinderinhoud van 2,0 liter en een vermogen van 130 pk. (97 kW) werd de Amerikaanse Datsun 240Z uitgerust met een 2,4-liter L24-motor met dubbele Hitachi SU-carburateurs, waardoor het vermogen steeg tot 151 pk. (113 kW). De derde variant van de Z-serie uit het begin van de jaren zeventig, de Z432 (PS30), was voorzien van een krachtigere versie van de 2-liter S20-motor die in de Nissan Skyline GT-R werd gebruikt.

In 1974 De cilinderinhoud werd vergroot tot 2,6 liter, waardoor de naam van het nieuwe model veranderde in 260Z. Een interessant kenmerk van het ontwerp is dat bij sommige versies de basis met 30 cm is verlengd, waardoor er twee volledig functionele achterstoelen kunnen worden geïnstalleerd. Het maximumvermogen stijgt naar 154 pk. (115 kW) in Japanse en de meeste exportversies, terwijl dit voor de Amerikaanse markt werd teruggebracht tot 139 pk. (104 kW) door de montage van nieuwe nokkenassen en carburateurs en door de compressieverhouding te verlagen, in overeenstemming met de nieuwe regelgeving voor het toegestane niveau van schadelijke emissies in de VS.

In 1975 De 2,8-liter 280Z-variant werd speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkeld, met als belangrijkste verandering de introductie van een Bosch-brandstofinjectiesysteem, dat de eerdere SU-carburateurs verving. Dit resulteert in een vermogenstoename tot 170 pk. (127 kW), wat compenseert voor het toegenomen gewicht door extra luxe voorzieningen en grotere bumpers om te voldoen aan de Amerikaanse federale veiligheidsvoorschriften. De rest van de wereldmarkten kregen pas eind 1978 een vergelijkbaar model. tegenover de Datsun 280ZX.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Van cruciaal belang voor het succes van dit programma is de technische ervaring van de Prince Motor Company op het gebied van de ontwikkeling van krachtige sportmotoren

In dit verband moet worden opgemerkt dat het merendeel van de personenauto's van het bedrijf in het buitenland wordt verkocht onder het merk Datsun