Ford Sierra XR 4: Végzetes vonzalom

Iets meer dan vier decennia geleden debuteerde een van de meest aantrekkelijke Europese Ford-modellen. Dit is de Sierra XR 4 – de krachtigste en snelste variant van het model, die zich onderscheidt door een veel sportiever karakter en een spectaculairder uiterlijk. Het vooruitstrevende ontwerp, ontworpen door de Franse stylist Patrick le Kemen, valt op door enkele onconventionele elementen, waarvan de meest opvallende de dubbele spoiler is die onderaan de achterklep is gemonteerd. Het is ontleend aan de experimentele Ford Probe III en draagt, zonder het zicht te beperken, aanzienlijk bij aan zowel het verbeteren van de aerodynamica als het vergroten van de stabiliteit bij hoge snelheden. Bij het ontwerpen van de Sierra XR 4 werd de luchtweerstandscoëfficiënt verlaagd van 0,34 naar 0,32, waardoor het de meest aerodynamische productie-Ford van zijn tijd werd, met als enige twee auto's die hem in dit opzicht overtroffen: de Porsche 924 en Citroën GS.

Ford Sierra XR 4: Végzetes vonzalom

Het basisconcept van de achterwielaangedreven Sierra XR 4 blijft echter vasthouden aan de conservatieve filosofie van het bedrijf. De gebruikte motor is een verbeterde versie van de V6-benzinemotor met een werkvolume van 2792 cc. De cilinders bevinden zich onder een hoek van 60 graden, de kleppen bevinden zich boven het hoofd en worden aangedreven door een centrale nokkenas, die op zijn beurt via tandwielen vanaf de krukas roteert. De motor werkt met indirecte mechanische injectie in de inlaatspruitstukken. De compressieverhouding bedraagt 9,2:1 en het maximale vermogen bedraagt 110 kW bij 5700 tpm. Het ontstekingssysteem is een contactloze transistor.

De belangrijkste instrumenten bevinden zich dicht bij het stuur en het middelste deel van het instrumentenpaneel is op BMW-achtige wijze naar de bestuurder toe gedraaid. De standaarduitrusting omvat onder meer twee automatisch verstelbare buitenspiegels, een achterruit met elektrische verwarming en sproeierwisser, anatomische voorstoelen, waaronder die voor de bestuurder die in verticale richting kan worden verplaatst, verstelbare hoofdsteunen op alle stoelen en een elektrisch slot op de achterkant.

De carrosserie is zelfdragend en de vierwielophanging is onafhankelijk. Op de voor- en achteras bevindt zich een torsiestabilisator van dwarse trillingen met een diameter van respectievelijk 26 en 10 mm. De besturing is tandheugel en kan indien gewenst worden voorzien van stuurbekrachtiging. De stuuras wordt geborgd door middel van een scharnier en een telescoopinrichting. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 0,41 kubieke meter, maar kan bij het verwijderen van één of beide rugleuningen van de achterbank worden vergroot tot respectievelijk 0,8 en 1,20 kubieke meter.

De topsnelheid van de Ford Sierra XR 4 bedraagt 210 km/u en de acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 8,4 seconden. Het brandstofverbruik in drie hoofdmodi (90 km/u, 120 km/u en stadsverkeer) bedraagt respectievelijk 7,6, 9,6 en 15,5 l per 100 km.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Het basisconcept van de achterwielaangedreven Sierra XR 4 blijft echter vasthouden aan de conservatieve filosofie van het bedrijf

De belangrijkste instrumenten bevinden zich dicht bij het stuur en het middelste deel van het instrumentenpaneel is op BMW-achtige wijze naar de bestuurder toe gedraaid