Is de 7-euro-markt een benzine?

In 2019 werden in Duitsland ongeveer 3,6 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd; in 2020 zullen dit aanzienlijk minder zijn als gevolg van de coronapandemie. Vanaf 2025, wanneer de nieuwe Euro 7-emissienorm in de hele EU van kracht wordt, zullen dat er waarschijnlijk veel minder zijn – omdat veel van de huidige modellen deze helemaal niet zullen hebben. Omdat de Europese Commissie, onder leiding van Ursula von der Leyen, bij de invoering van de volgende Euronorm de strengste normen ooit voor schadelijke emissies plant Senzor debit aer VDO.

Is de 7-euro-markt een benzine?

Strenge CO2-emissienormen voor het wagenpark zijn al lang een verduidelijking, nu worden verontreinigende stoffen zoals NOx (stikstofoxiden) besproken, die in veel Europese steden al tot rijverboden hebben geleid. Namens de EU wordt een 66 pagina's tellend onderzoek van deskundigen uit heel Europa ("Adviesgroep voor voertuigemissienormen") besproken. Hier zijn enkele van de belangrijkste referentiepunten:

• Nieuwe auto's moeten in de toekomst maximaal 30 mg NOx per km kunnen uitstoten, en in een volgend scenario zelfs maar 10 mg/km. De vorige toegestane waarden waren 60 mg voor benzinemotoren, 80 mg voor dieselmotoren. Koolmonoxide moet worden verlaagd van 1000/500 mg naar 300, respectievelijk 100 mg.

• De RDE-testprocedure, waarbij gebruik wordt gemaakt van een mobiel apparaat om de naleving van de grenswaarden zelfs onder reële rijomstandigheden te meten (PEMS, Portable Emission Measurement System), moet strenger worden. RDE (Real Driving Emissions) houdt rekening met bepaalde parameters (gemiddelde snelheid, buitentemperatuur, hoogte, kilometerstand van minimaal 16 km). Voorbeeld: auto's stoten na een koude start, totdat de katalysator is opgewarmd, meer schadelijke emissies uit dan bij bedrijfstemperatuur, ook bij volgas rijden. In de nieuwe testprocedure is volgas toegestaan, theoretisch altijd, alleen is de afstand 5 km korter. Auto's zullen in de toekomst aan deze waarden moeten voldoen bij temperaturen van -10 tot +40 graden Celsius, zelfs op een hoogte van 1.000 of 2.000 meter boven zeeniveau (tot nu toe - maximaal 700 m) en met een theoretische "levensduur" van 15 jaar of 240.000 kilometer (tot nu toe – 160.000). De regels moeten ook gelden voor dakkoffers, fietsenrekken of aanhangwagens.

• De vroegere tolerantie van 25 tot 30 mg bij het meten van PEMS moet komen te vervallen. Over het algemeen betekent dit dat een auto, wil hij op een betrouwbare manier onder de 30 mg kunnen komen, daadwerkelijk 0 mg NOx moet uitstoten. Dit zou een uitdaging zijn voor moderne verbrandingsmotoren, die nog nooit zo milieuvriendelijk zijn geweest. Deskundigen in de sector hebben het over een “oorlogsverklaring” en een virtueel einde aan diesel- en benzinemotoren als Euro 7 werkelijkheid wordt. “De commissie wil afdwingen dat de auto in de toekomst in de praktijk in geen enkele situatie op de weg schadelijke emissies mag uitstoten – of het nu gaat om het trekken van een aanhangwagen in de bergen of bij het ‘hobbelen’ door de stad. Dit is technisch onmogelijk en iedereen weet het", bekritiseerde het hoofd van de VDA (Vereniging van Autofabrikanten in Duitsland) Hildegard Müller. Ingenieurs zeggen dat de normen zo zijn vastgesteld dat er helemaal niet aan kan worden voldaan.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Strenge CO2-emissienormen voor het wagenpark zijn al lang een verduidelijking, nu worden verontreinigende stoffen zoals NOx (stikstofoxiden) besproken, die in veel Europese steden al tot rijverboden hebben geleid

• Nieuwe auto's moeten in de toekomst maximaal 30 mg NOx per km kunnen uitstoten, en in een volgend scenario zelfs maar 10 mg/km