Old Seat Alhambra (7N): Familienezept Spanyországból

De tweede generatie van de Seat Alhambra (7N) biedt veel ruimte en maakt gebruik van beproefde VW-technologie. Wij vertellen je hoe hij gebruikt presteer piese online.

Old Seat Alhambra (7N): Familienezept Spanyországból

GOEDE RECEPTEN worden in de familie doorgegeven. Het beste bewijs hiervan is de Seat Alhambra, gelanceerd in de herfst van 2010 en geproduceerd tot 2022 in de Portugese fabriek in Palmela. Op de badges na is hij identiek aan de Sharan uit 2010. En voor grote gezinnen met meer dan twee kinderen kan het model een tweedehands autofortuin zijn.

DAT IS HEM

Het Alhambra is aantrekkelijk voor gezinnen. De 4,85 meter lange bestelwagen speelt in op de SUV-trend en parkeert zichzelf in de nis tussen een kleine stationwagen uit het middensegment en een VW-bus. Het is echter niet alleen de enorme ruimte die overtuigt, maar ook de functionaliteit: een zakelijk interieur met een optionele, volledig uitschuifbare derde zitrij en twee schuifdeuren – tegenwoordig helaas vrij zeldzaam. Daarom is de Seat Alhambra in onderhouden staat, zelfs met een flinke kilometerstand, helemaal niet goedkoop. Onze vier jaar oude testauto van ABC Automobile Andreas Klecha in Neu Wulmsdorf (bij Hamburg) kostte nieuw bijna BGN 90.000. Nu, na 190.000 km, wat er absoluut niet op lijkt, wordt de auto aangeboden voor BGN 38.500.

DIT VERTEGENWOORDIGT

Dankzij een grote facelift in 2016 was de Alhambra behoorlijk rijp voor de tweede helft van zijn leven. In onze royaal geconfigureerde testauto helpt een camerasysteem je in het dagelijks leven en is er naast een verkeersbordherkenningssysteem ook een rijstrookassistent en een achteruitrijcamera aan boord. Waar is de kilometerstand te zien? Met uitzondering van oneffenheden van steentjes zijn er verder geen gebruikssporen zichtbaar. In de testauto zitten de stoelen nog steeds prettig strak, de stoffen en lederen bekleding vertonen geen gebruikssporen. De structurele veroudering van de auto blijkt uit de details: de dimlichten vertrouwen op de inmiddels verouderde halogeentechnologie. De traditioneel ingerichte cockpit met touchscreen-infotainmentsysteem is van het VW-concern en is functioneel, maar niet meer actueel.

ZO WORDT HET BEHEERD

De 2.0 TDI (Euro 6)-motor die we hebben getest, werd aan het einde van de zomer van 2015 naast de nieuwe EA288-motorenfamilie geïntroduceerd. Hij vervangt de vergelijkbare aangedreven maar door dieselschandaal geteisterde Euro 5 TDI (EA189). Het TDI-gamma strekt zich uit van 115 tot 184 pk. Met de motorisering met 150 pk. u beweegt zelfverzekerd en zuinig. Ook medio 2015 bijgewerkt.

1.4-TSI-benzinemotoren hebben niet zoveel vertrouwen vóór de facelift en hebben problematische distributiekettingen. Sportief en zuinig is de 2.0 TSI (EA888). Het is gevoelig voor problemen met een hoog olieverbruik en uitgerekte distributiekettingen. Als optie voor de krachtigere dieselversies is de dubbele aandrijving 4Drive met haldexkoppeling verkrijgbaar, evenals een elektrische trekhaak voor een trekgewicht tot 2,2 t (750 kg zonder remmen).

DIT CREËERT WOEDEN

Seat geeft twee jaar garantie op nieuwe auto's (verlengbaar tot vijf jaar), drie jaar lakgarantie en twaalf jaar corrosiegarantie. Een groot probleem is de slijtage van de ophanging, maar de onderdelen ervan zijn goedkoop te repareren. De aandrijving van de schuifdeuren en de achterklep kunnen beschadigd raken - meestal zijn de sensoren problematisch. De optionele DSG-transmissie heeft onderhoud nodig, defecten zijn duur! TDI-motoren met een lange kilometerstand hebben vaak roet op de EGR-kleppen, turbineproblemen en versleten injectoren Termostat Facet.

Ga verder naar de volgende pagina

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

GOEDE RECEPTEN worden in de familie doorgegeven

DAT IS HEM