VAZ-2105: een bestseller op 45 jaar

VAZ-2105 "Zhiguli" werd gedurende drie decennia geproduceerd - van 1980 tot 2010. Deze geheel gemoderniseerde versie van het klassieke model 2101 is tevens de grondlegger van een nieuwe familie, waaraan in 1982 de luxere VAZ-2107 kwam erbij, en in 1984 en de stationwagenversie VAZ-2104. Gedurende zijn dertigjarige carrière (langer dan enig ander fabrieksmodel) werden er iets meer dan twee miljoen exemplaren van de auto geproduceerd.

VAZ-2105: een bestseller op 45 jaar

Het werk aan het updaten van de eerste VAZ begon kort nadat deze in productie was gegaan, en volgens voorlopige plannen zou het nieuwe model, genaamd 2105, in 1975 op de lopende band moeten gaan. Aanvankelijk werd slechts een gedeeltelijke modernisering doorgevoerd, waarbij alleen de koplampen, de radiatorgrille, de bumpers en enkele decoratieve elementen werden aangetast. Hierdoor wordt de auto iets anders, maar lijkt het niet op een nieuw model. Ondertussen boden enkele westerse firma's zoals Fiat en zelfs Porsche hun eigen artistieke interpretaties aan, maar uiteindelijk kreeg het ontwerpproject van VAZ-stafstylist Vladimir Stepanov uit 1976 de voorkeur. In december van het volgende jaar werd een prototype gemaakt en in maart 1978 begonnen de tests met de eerste prototypeserie. Eind 1979 de nieuwe lopende band werd in gebruik genomen, en op 3 januari 1980 de eerste seriële VAZ-2105 werd geproduceerd.

Het doel van de modernisering is om de auto een moderner uiterlijk te geven, het comfort, de actieve en passieve veiligheid te vergroten, zuiniger en milieuvriendelijker te worden. In de VAZ-2105 werden voor het eerst in de Sovjet-auto-industrie rechthoekige blokkoplampen gebruikt, waarbij alle koplampen - lang en kort, meters en richtingaanwijzers - verenigd waren. De achterlichtunits omvatten meters, mistlampen, remlichten, richtingaanwijzers en een achteruitrijlicht. Er werden halogeenlampen en nieuwe reflectoren gebruikt, en sommige exportversies waren uitgerust met koplampwissers.

De bedieningsinstrumenten op het dashboard zijn voorzien van ontspiegeld glas. Er zijn alarmen aanwezig voor de accustatus, de oliedruk, het remvloeistofpeil en de activering van de mistlampen.

Sommige eenheden zijn ook gemoderniseerd. Zo wordt de inspanning om het stuur te draaien met 1/3 verminderd dankzij de vervanging van rollagers door kogellagers. Er is een vacuümrembekrachtiger geïnstalleerd, het ontwerp van de achterremsteunplaat is nieuw en de speling tussen de remblokken en de trommel wordt automatisch aangepast.

Alle relais en zekeringen zijn verzameld in een speciale doos met een transparant deksel en de distributieketting is vervangen door een stillere plastic riem. Het nieuwe ontwerp van het luchtfilter helpt ook om het geluid te verminderen. Er werd een nieuwe "Ozon" carburateur geïnstalleerd, uitgerust met een economiser voor geforceerd stationair draaien en een verdeler met een centrifugaal- en vacuümvervroegingsregelaar, die zorgen voor een vermindering van het brandstofverbruik en een verminderde toxiciteit.

De auto is voorzien van een nieuwe versnellingsbak en afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden worden op de achteras verschillende verloopstukken gebruikt.

VAZ-2105 is tijdens zijn lange carrière verschillende keren gemoderniseerd. Sinds 2005 de motoren zijn nu uitgerust met een direct injectiesysteem om aan de nieuwe milieueisen te voldoen, waardoor het mogelijk wordt de productie van de auto nog een aantal jaren uit te breiden.

De laatste VAZ-2105 (blauw geverfd) rolt op 30 december 2010 van de lopende band. Er werden in totaal 2.090.741 auto's van alle modelvarianten geproduceerd.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Het werk aan het updaten van de eerste VAZ begon kort nadat deze in productie was gegaan, en volgens voorlopige plannen zou het nieuwe model, genaamd 2105, in 1975 op de lopende band moeten gaan

Het doel van de modernisering is om de auto een moderner uiterlijk te geven, het comfort, de actieve en passieve veiligheid te vergroten, zuiniger en milieuvriendelijker te worden