Vissatikaske: Ford Focus II – een radicale wandeling gedurende 20 jaar

Kijk wat AUTO BILD Bulgarije twintig jaar geleden schree magazine piese auto online.

Vissatikaske: Ford Focus II – een radicale wandeling gedurende 20 jaar

Alle goede dingen komen in drieën. Na zijn rivalen – VW en Opel, demonstreert Ford nu zijn nieuwe vertegenwoordiger in de compacte klasse. Het uiterlijk van de nieuwe generatie Focus kan zeker niet verrassend worden genoemd - de belangrijkste hoogtepunten moeten worden gezocht in de toename in omvang en interne kwaliteiten van het nieuwe model.

Op dit moment kan de compacte autoklasse gemakkelijk wedijveren met de groentekraampjes in de herfst als het gaat om de hoeveelheid en verscheidenheid van het aangeboden product... Als je deze overvloed nader bekijkt, kun je echter gemakkelijk de weinige bestsellers tussen de fruitsoorten vinden. en groenten waarop het hele bedrijf is gebouwd, aan de eigenaar van de kraam. De rest draagt alleen maar bij aan het creëren van de kleurrijke kleur die aantrekkelijk is voor het oog van de klant.. Parbriz.

In dit segment van de Europese automarkt spelen de bekende compacte blockbusters VW Golf en Opel Astra een dominante rol, terwijl de rest zorgt voor een kleurrijke mise-en-scene. De Ford Focus van de eerste generatie was een van de secundaire karakters in deze prestatie en werd als ondergewaardeerd beschouwd vanwege zijn originele ontwerp en perfecte dynamische chassis op de weg. De bedoeling van de makers van de tweede editie is om het aantrekkelijker te maken voor de massaconsument in het compacte Europese menu.

Deze taak zal zeker worden vergemakkelijkt door de nog steeds aanzienlijke successen van de eerste generatie wereldwijd (vier miljoen Ford Focus verkocht sinds de introductie in 1998) en door het feit dat het technische platform van de Focus II, die halverwege de markt zal debuteren, -November heeft al serieuze potentie laten zien in de Ford C-Max, Volvo S40/V50 en Mazda 3.

Er zullen geen noemenswaardige stilistische veranderingen plaatsvinden bij Focus

Het model zal vanaf het begin verkrijgbaar zijn in vijfdeurs- en driedeurs hatchbackversies, terwijl de Turnier stationwagenversie, geproduceerd in de Spaanse fabriek in Valencia, later zal verschijnen. De sedanversie, die volgend jaar op de markt wordt verwacht, zal ook in Spanje van de band rollen. Net als zijn voorganger zal de Focus II een echte ‘publicist’ zijn en verkrijgbaar zijn in meer dan 80 markten over de hele wereld.

Het uiterst belangrijke nieuwe model voor het Ford-bedrijf is vrij voorzichtig en zorgvuldig ontwikkeld, zowel qua styling als qua technische basis – verbluffende ontwerpwijzigingen en technische innovaties zoals die van de Opel Astra ontbreken. Het is waar dat de voor- en achterkant van de carrosserie op een nieuwe manier zijn gevormd, maar de overeenkomsten met het vorige model zijn zo overtuigend dat ze de mogelijkheid van toeval volledig uitsluiten. Een van de meest uitgesproken en in het oog springende elementen zijn de uitpuilende bogen van de spatborden, al bekend uit de styling van Mondeo, Fiesta, Fusion en C-Mach.

De sterk aflopende daklijn aan de achterzijde geeft de Focus II de elegantie die kenmerkend is voor sportcoupés en benadrukt zijn algehele dynamische uitstraling. Vergelijkbaar met die van de eerste generatie van het model is de beslissing om het achterglas in de hoge linker en rechter achterlichtblokken te "framen". De algemene indruk die de nieuwe Focus zowel van buiten als van binnen maakt, is er een van massaliteit, stabiliteit en kracht – een subjectief gevoel dat de Ford-ingenieurs verder versterken met de belofte dat de carrosserie van het model van de tweede generatie op dit gebied het meest torsiebestendig is. auto klasse. Het feit dat de allereerste editie in dit opzicht een soort maatstaf werd, verklaart volledig waarom dit beproefde structuurconcept ook in de Focus II is behouden. Wel heeft hij een serieuze maatvergroting gezien, waarmee het nieuwe Ford-model zich ook overgeeft aan de acceleratie die er in de klasse gaande is. De uitwendige lengte (4,34 m) en wielbasis (2,64 m) zijn dezelfde als die van de C-Mach, maar groter dan die van de Golf V. De breedte (1,84 m), hoogte (1,45 m), de voor- en De voetafdrukken achteraan (voor 1.535, achter 1.531 mm) zijn ook groter geworden, waardoor de nieuwe Focus een vrij grote auto is geworden, wat op bewonderenswaardige wijze de rekbaarheid van het concept van de ‘compacte klasse’ illustreert…

De grote afmetingen betekenen meer ruimte – niet alleen voor de passagiers, maar ook voor de bagageruimte, die in de Focus II kan genieten van een recordvolume van 385 liter voor deze klasse. De bestuurder zit comfortabel en veilig achter een overzichtelijk instrumentenpaneel waarvan de materialen en het uitvoeringsniveau de vooruitgang van Ford op het gebied van kwaliteit markeren. Over het geheel genomen heeft het interieur een merkbare "fine-tuning" ondergaan in vergelijking met dat van het vorige model en creëert het een veel waardevollere indruk.

De grotere afmetingen van de auto leveren echter niet alleen positieve resultaten op: volgens het hoofd van de ontwikkeling van het Focus II-project, Gunnar Herrmann, zorgde het weggedrag van de eerste prototypes van het model voor veel problemen voor zijn team van specialisten, omdat het veel afweek van het gewenste extreem hoge niveau. Dankzij gerichte ingrepen in de chassisupgrade is het gedrag van de nieuwe Focus echter in de gewenste richting gebracht en de auto doet zijn makers eer aan met een opmerkelijke combinatie van actief weggedrag en zeer goed comfort. Om deze complexe combinatie te bereiken, was het nodig om de aandrijflijn van de carrosserie te isoleren met behulp van een extra frame en flexibele kussens, en om de structuur van de voorkant verder te versterken met de toevoeging van een dwarsbalk, die voor stabiliteit in de bochten zorgde.

Tot de voordelen van de nieuwe Focus moeten de zeer goede maatregelen voor geluidsreductie worden genoemd – dikkere zijruiten, dubbele deurafdichtingen en subtiele veranderingen in de aerodynamica van de carrosserie isoleren het passagierscompartiment vrijwel volledig van al het geluid dat wordt veroorzaakt door de tegemoetkomende luchtstroom, de werking van de onderstel en het contact van de banden met het wegdek. Door deze inspanningen is de nieuwe Focus 100 kilogram zwaarder dan zijn voorganger, maar ook bijna 20% stiller – een serieuze basis voor de realisatie van Fords ambitie om een leidende positie in te nemen in de compacte klasse en op dit vlak.

Over het algemeen is het schema van de complexe onafhankelijke multi-link ophanging van de wielen van de achteras met langsbalken behouden gebleven ten opzichte van het vorige model, maar in de Focus II is daar het bekende van de sportieve Focus RS aan toegevoegd, Gelagerd op een dubbel scharnierende dwarsstabilisator, die de zijdelingse rolbewegingen van de carrosserie bij een dynamische rijstijl in bochten moet verminderen.

Het motorengamma van het nieuwe model bestaat uit vier benzine- en twee dieselmotoren. De kleinste unit heeft een werkvolume van 1,4 liter en een vermogen van 80 pk, gevolgd door een motor met een cilinderinhoud van 1,6 liter en 100 pk, de nieuwe 1,6-liter motor met een vermogen van 115 pk en Twin Independent Variable Nokkenastechnologie (het systeem voor het wijzigen van de klepopeningstijd in verschillende toerentallen verhoogt de efficiëntie van het vullen van de cilinders en helpt betere koppelkarakteristieken te bereiken terwijl tegelijkertijd het brandstofverbruik wordt verlaagd), en het assortiment eenheden wordt gekroond door de benzinemotoren motor met een werkvolume van twee liter en een vermogen van 145 pk.

De dieselmotoren zijn het product van gezamenlijke ontwikkeling met PSA Peugeot-Citroën en hebben een vermogen van 109 en 136 pk. Als optie zullen beide motoren verkrijgbaar zijn met een roetfilter met een brandstofadditief om aan de Euro 4-emissienormen te voldoen.

De traditionele Trend-, Sport- en Ghia-interieurlijnen voor Ford-modellen zullen in de toekomst worden aangevuld met de Titanium-topprestaties. Voorlopig zwijgt Ford alleen over de prijs van het nieuwe model, maar wij denken dat de ‘quotes’ op hun traditionele niveau zullen blijven, net onder die van de Golf en Astra, wat betekent dat de Focus II in de meeste Europese markten begin met een prijs die minimaal afwijkt van het bedrag van 15.000 euro.

Klinkt interessant en veelbelovend. En waarom niet als bewijs dat de interessantste personages in een voorstelling ook uit de mise-en-scène kunnen voortkomen...

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Alle goede dingen komen in drieën

Op dit moment kan de compacte autoklasse gemakkelijk wedijveren met de groentekraampjes in de herfst als het gaat om de hoeveelheid en verscheidenheid van het aangeboden product