Voor 30 jaar was er een "Lada" met legkelendőbb in Bulgarije

De grootste hoeveelheden "Lada" in de geschiedenis van de Bulgaarse automarkt werden iets meer dan 45 jaar geleden geleverd, in het tijdperk van het geavanceerde socialisme. Dit gebeurde lang geleden in 1978, toen in ons land in totaal 33.800 auto's werden verkocht in de Volga Automobile Plant, waarvan bijna een derde alleen als betaalmiddel verkrijgbaar was bij Korecom.

Voor 30 jaar was er een "Lada" met legkelendőbb in Bulgarije

In de politiek-economische overgangsperiode van de eerste helft van de jaren negentig blijft "Lada" de best verkochte auto in Bulgarije, en de belangrijkste redenen hiervoor zijn drie: de populariteit van het merk, de relatief betaalbare prijs en de mogelijkheid om in BGN te betalen (want in tegenstelling tot alle andere nieuwe auto's die in eerste instantie alleen voor dollars of Duitse marken worden verkocht).

Het grootste marktsucces voor "Lada" in de overgangsperiode werd in 1993 gerealiseerd met 9.100 verkochte auto's op een totaal van 19.676, wat neerkomt op een marktaandeel van ongeveer 46,5%. De tweede plaats op de ranglijst gaat naar Daewoo met slechts 1.811 exemplaren.

In deze periode lijkt het erop dat "Lada" alle kansen heeft om zijn leidende positie op de markt te behouden, aangezien hij in 1994 opnieuw bovenaan de verkooplijst staat met 4.336 auto's op een totaal van 13.566, wat neerkomt op een marktaandeel van ongeveer 31,2%. Het nam de eerste plaats in de daaropvolgende twee jaar in, toen de verkochte hoeveelheden echter drastisch begonnen af te nemen.

In het crisisjaar 1997, dat de geschiedenis in zal gaan vanwege de hyperinflatie en het opleggen van de currency board, is ‘Lada’ qua omzet zelfs niet meer in de top drie aanwezig. Onbetwiste favoriet op de ranglijst, niet alleen toen, maar ook voor de hele periode tussen 1997 en 2000, is het Zuid-Koreaanse bedrijf Daewoo, dat voorheen vrijwel zonder uitzondering op de tweede plaats stond qua omzet in ons land.

Ondanks de ernstige economische uitdagingen waarmee de Bulgaarse economie werd geconfronteerd, werd de inflatie eind jaren negentig onder controle gebracht en begonnen particuliere bedrijven zich steeds succesvoller te ontwikkelen. De inkomsten stijgen geleidelijk en alle nieuwe auto's op de Bulgaarse markt worden nu voor BGN verkocht.

De overgangsfase, waarin ze nog steeds alleen met geld kunnen worden gekocht (zoals ooit in "Korekom"), gaat onherroepelijk de geschiedenis in, en daarmee vervaagt de halo van "Lada". De westerse concurrentie ontplooit steeds meer zijn werkelijke potentieel, en na een aantal succesvolle jaren aan het hoofd van de markt trekt het merk Daewoo zich terug, en tussen 2001 en 2006 wordt de leidende plaats ingenomen door Peugeot. In deze periode staat ‘Lada’ al ver achter op de ranglijst, na merken als Citroën, Ford, Renault, Škoda, Opel, Toyota en vele anderen. In 2001, toen Peugeot de best verkochte auto in ons land was met 2.221 exemplaren op een totaal van 13.365, slaagde "Lada" erin slechts 504 auto's te verkopen.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

In de politiek-economische overgangsperiode van de eerste helft van de jaren negentig blijft "Lada" de best verkochte auto in Bulgarije, en de belangrijkste redenen hiervoor zijn drie: de populariteit van het merk, de relatief betaalbare prijs en de mogelijkheid om in BGN te betalen (want in tegenstelling tot alle andere nieuwe auto's die in eerste instantie alleen voor dollars of Duitse marken worden verkocht)

Het grootste marktsucces voor "Lada" in de overgangsperiode werd in 1993 gerealiseerd met 9