40 jaar sinds de première van Renault, die Ferrari en Porsche bedreigde

Precies veertig jaar geleden, op 4 februari 1985, werd op de Amsterdam Motor Show voor het eerst een zeer aantrekkelijke auto aan het publiek gepresenteerd: de gloednieuwe Alpine V6 sportcoupé. Dit is het krachtigste en snelste productiemodel van Renault, dat serieus het terrein van zowel Ferrari als Porsche betreedt, en verkrijgbaar is in twee versies: GT en Turbo. De Alpine V6 is voorzien van een aantal van de meest geavanceerde technische oplossingen van zijn tijd en biedt uitstekende dynamische prestaties en een hoog vermogen, gecombineerd met veel comfort, stabiliteit en veiligheid caseta directie spidan pret.

40 jaar sinds de première van Renault, die Ferrari en Porsche bedreigde

De stijlvolle carrosserie is getest in een windtunnel en onderscheidt zich door een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van 0,28 voor de GT en 0,30 voor de Turbo, wat de Alpine V6 tot een favoriet maakt onder vergelijkbare sportcoupés. De hoek tussen de motorkap en de sterk afgeschuinde voorruit bedraagt slechts 23 graden.

De motor is een 6-cilinder met een cilinderinhoud van 2849 cc. cm (cilinderdiameter en zuigerslag 91x73 mm), V-vormige opstelling van de cilinders met één bovenliggende nokkenas, met de cilinderkoppen en het blok gegoten uit aluminiumlegering. De motor van de GT is normaal aangezogen, heeft een compressieverhouding van 9,5 en is uitgerust met twee Solex-valstroomcarburateurs. De brandstofpomp is elektrisch en het ontstekingssysteem is elektronisch en contactloos. Het maximumvermogen bedraagt 116 kW bij 5750 tpm en het maximumkoppel bedraagt 221 Nm bij 3500 tpm. De motor van de Turbo heeft een kleinere cilinderinhoud van 2458 cc. cm (cilinderdiameter en zuigerslag 91x63 mm) en werkt met supercharger en elektronische injectie van benzine in het Renix inlaatspruitstuk. De motor is voorzien van een Garrett T3-turbocompressor en een intercooler. Er is ook een speciale antiklopsensor geïnstalleerd. Het maximale vermogen stijgt hierdoor tot een indrukwekkende 147 kW bij 5750 tpm en het maximale koppel bedraagt 285 Nm bij 2500 tpm.

De vijfversnellingsbak is bij beide versies identiek. De ophanging bestaat uit onderste draagarmen, veren met centraal geplaatste telescopische schokdempers en torsiestabilisatoren voor zijdelingse trillingen. Het remsysteem bestaat uit een hydraulisch dubbel circuit met stuurbekrachtiging en schijfremmen op alle wielen. De basis van de zelfdragende carrosserie is een stalen frame, waarbij vrijwel alle overige onderdelen uit diverse soorten kunststof bestaan. Deze onderdelen zijn hoofdzakelijk door verlijming met het frame verbonden. De vloer is gemaakt van geperst polyester onder hoge druk, terwijl het dak, de dwarswanden, de dorpels, de achterspatborden, het voorruitframe, de deuren en hun buitenste delen, de voor- en achterspoilers en andere componenten zijn gemaakt van geperst polyester onder lage druk. De motorkap is gemaakt van poreus polyurethaan, versterkt met glasvezels. De voorste spatborden en beide bumpers zijn gemaakt van polyurethaan en de brandstoftank is gemaakt van polyethyleen. Het resultaat is dat het leeggewicht van de GT 1110 kg bedraagt en dat van de Turbo 1180 kg.

De topsnelheid van de GT bedraagt 235 km/u en die van de Turbo 250 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt in beide versies respectievelijk 8,0 en 7,0 seconden.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De stijlvolle carrosserie is getest in een windtunnel en onderscheidt zich door een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van 0,28 voor de GT en 0,30 voor de Turbo, wat de Alpine V6 tot een favoriet maakt onder vergelijkbare sportcoupés

De motor is een 6-cilinder met een cilinderinhoud van 2849 cc