Volkswagen Karmann Ghia TC 145: de vreemde coupé uit Brazilië
Er zijn dingen in de geschiedenis van autodesign die moeilijk uit te leggen zijn, en een van de typische voorbeelden hiervan is de Volkswagen Karmann Ghia TC 145. De achtergrond van deze weinig bekende auto dateert uit 1962, toen Brazilië het tweede en enige land ter wereld werd na Duitsland dat begon met de productie van de Volkswagen Karmann Ghia Type 14 sportcoupé. Het genoot een goed marktsucces en slechts een paar jaar na de start van de productie besloot Brazilië om zijn eigen, modernere visie op zijn design te presenteren. Zo debuteerde in de jaren zeventig het nieuwe model TC (Touring Coupe), en het meest interessante aan dit geval is dat de hoofdschuldige voor het exterieurontwerp niemand minder was dan Giorgetto Giugiaro zelf bobina aprindere beru pret.

Het resultaat van de volledige modernisering van de carrosserie is ongetwijfeld behoorlijk controversieel. En terwijl de voorkant er voor die tijd enigszins modern en zelfs een beetje pretentieus uitziet (hoewel het behoorlijk afwijkt van de typische sportieve look), is het ontwerp van de achterkant ongelukkig. Als je hem van opzij bekijkt (en met wat fantasie), zie je enige gelijkenis met de Porsche 911, maar het is meer een auto met een boodschap van goede wensen. En dat is allemaal onbegrijpelijk, aangezien Brazilië in die jaren enkele van de meest stijlvolle en spectaculaire sportwagens van Latijns-Amerika produceerde.
De Volkswagen Karmann Ghia TC 145 maakt gebruik van het platform van het 1600 Type 3 model. De 1584 cc luchtgekoelde boxermotor, die extra is afgesteld, is ook van hetzelfde model. Hoewel de TC 145 bijna het dubbele vermogen levert dan zijn voorganger, de Type 14, is er nog steeds veel te wensen over. Begin jaren zeventig waren een topsnelheid van 138 km/u en een bescheiden vermogen van 65 pk (48 kW) bij 4.600 tpm lang niet voldoende voor iets dat zich voordeed als een sportcoupé. Als deze auto was uitgerust met een standaard Porsche-motor, zou het er in theorie waarschijnlijk een stuk optimistischer uitzien.
Vanuit hedendaags perspectief heeft natuurlijk elke klassieke sportwagen zijn eigen charme. Een bijkomend voordeel van de TC 145 is dat het merendeel van de geproduceerde exemplaren uitsluitend bestemd was voor de lokale Braziliaanse markt en dat slechts enkele exemplaren naar het buitenland werden geëxporteerd. Dit maakt het een echte zeldzaamheid voor verzamelaars.
Deze exotische Braziliaanse Volkswagen werd geproduceerd tussen 1970 en 1976. In die periode werden er in totaal 18.119 exemplaren gebouwd.
- 2025-02-20 - De duistere kroniek van de oorlog om parkeerplaatsen in Sofia: van lekgestoken banden tot doden
- 2025-02-17 - Aion V – de Chinese auto
- 2025-02-15 - Peugeot brengt 325 pk sterke 4x4 gezins-SUV op de markt
- 2025-02-14 - Duitsers stoppen met het kopen van nieuwe auto's
- 2025-02-13 - 40 jaar sinds de première van Renault, die Ferrari en Porsche bedreigde
- 2025-02-12 - De eerste SUV van Volkswagen werd een halve eeuw geleden gecreëerd
- 2025-02-11 - Is het genoeg om 89 kilometer te rennen?
- 2025-02-10 - Renault luidt een nieuw tijdperk in met elektrische kleine auto's
- 2025-02-08 - De Tomaso Pantera L: de vergeten Italiaans-Amerikaanse V8-legende
- 2025-02-07 - In Europa is 1,8 procent van de auto's elektrisch.
