Citroën zette de toekomstige voorganger C5 Aircross vor
Na de officiële lancering van de C3 Aircross in juni vorig jaar versterkt Citroën nu zijn marktaanwezigheid in het SUV-segment met de wereldpremière van de C5 Aircross Concept. Het weerspiegelt de visie van het merk op de mogelijke vormen en inhoud van de toekomstige productie-SUV in het C-segment. Vanuit dit oogpunt is de C5 Aircross Concept opnieuw een bevestiging van de dynamische drive van het merk in het proces van volledige vernieuwing en van zijn vermogen om een modellengamma aan te bieden dat voldoet aan de individuele verwachtingen van elk marktsegment. In het specifieke geval – om een intelligente oplossing te bieden voor de eisen van klanten die op zoek zijn naar een betaalbaar SUV-model met een onderscheidend karakter, een ruim interieur, comfort en het hoge niveau van functionaliteit en functionaliteit dat nodig is voor gezinsgebruik. De nieuwe conceptontwikkeling lijkt ook de uitgesproken ambitie van Citroën te ondersteunen voor een goede aanwezigheid in dit belangrijke marktgebied voor de moderne consument Bieleta directie cap de bara Trw.
De C5 Aircross Concept, gecreëerd op de technologische basis van het STLA Medium-platform van de Stellantis Group, is een model met een multi-energie aandrijfconcept en een krachtige houding vol kracht en karakter. De lichaamsvormen doen denken aan een dicht en gespierd blok, vormgegeven in organische harmonie en strevend naar optimale aerodynamica. Per definitie, en in de praktijk, zijn de vormen, proporties en afmetingen van SUV-modellen niet erg gunstig in termen van aerodynamica, maar de ontwerpers van het nieuwe model hebben veel slimme ‘trucs’ toegepast om de negatieve impact ervan te verminderen. De massieve, volle volumes van de carrosserie worden gecombineerd met gladde oppervlakken, de hoogte is beperkt en de achteroverbouw is langwerpig. De voorkant maakt indruk met zijn laag geplaatste motorkap, terwijl de daklijn naar achteren afdaalt en zijn vrijwel verticale kofferdeksel. De gebogen carrosserievormen gaan gepaard met aerodynamische elementen in de buurt van de achterste zijruiten, en de achterlichten in Citroën Light Wings-stijl zijn gevormd en geïntegreerd om de luchtstroom optimaal te helpen geleiden. Over het algemeen heeft het ontwerp al het overbodige verwijderd ten gunste van het nuttige
en het essentiële, terwijl de nieuwe identiteit en moderne geest van het merk worden benadrukt. Met een lengte van 4,65 meter valt het conceptmodel op met ongekende proporties die een overvloed aan binnenruimte suggereren. De C5 Aircross Concept belooft een ontspannen rit en een gevoel van volledige connectiviteit om gezinnen te begeleiden in hun kleurrijke en gevarieerde dagelijkse leven.
Een gespierd en dynamisch SUV-model dat de ambities van het merk bevestigt
Tegen de achtergrond van een zeer omstreden en steeds uniformer wordende SUV-markt zet Citroën een gedurfde stap en presenteert met zijn C5 Aircross Concept een nieuw perspectief op het gebied van design en dynamiek. Het model demonstreert een homogeen, dicht volume dat een grote binnenruimte belooft en de eenvoudige filosofie van het algehele silhouet benadrukt. De nieuwe oplossing met verticaal georiënteerde vormen van de voorkant integreert op organische wijze het nieuwe Citroën-embleem en straalt kracht en vloeiende harmonie uit.
Zo breekt de C5 Aircross Concept af van de huidige trends naar een zachte en ronde stijl en neemt hij de vormen aan van een veel solidere en serieuzere SUV. Op deze manier bevestigt het ontwerp de nieuwe stilistische filosofie van het merk en demonstreert het een zelfverzekerde aanwezigheid, ondersteund door de originele carrosserieproporties. De architectuur combineert de tot 1,66 meter beperkte hoogte met een lengte van 4,65 meter (+15 centimeter vergeleken met de huidige C5 Aircross), slanke lijnen en energieke "schouders" in het gebied van de spatborden, die het atletische karakter van het model benadrukken . Deze krachtige en aantrekkelijke verhoudingen worden aangevuld door moderne, gespierde volumes en een ontwerp dat het conceptmodel onderscheidt van andere vertegenwoordigers van dit marktsegment.
Het frontale silhouet rust stevig op de verbrede sporen van de voor- en achteras, vergezeld van de reeds genoemde uitgesproken "schouders" - een solide basis voor een krachtige houding en dynamische aanwezigheid op de weg. Tegelijkertijd spreken de enorme volumes van een overvloed aan binnenruimte en geven ze duidelijk aan dat dit een gezinsauto is. De zijlijn van de carrosserie creëert op zijn beurt een duidelijk gevoel van beweging van voren naar achteren door de dynamische lijn van de rand die tussen de twee gespannen plastic oppervlakken wordt gedrukt, die geleidelijk naar achteren buigt en de carrosserie visueel op de achterwielen "drukt". , waardoor het gevoel van stabiliteit wordt versterkt. Deze oplossing fungeert als een soort ruggengraat van een onmiskenbaar elegant ontwerp dat spanning, energie en een bewuste afwijzing van onnodige versieringen uitstraalt.
Het geaccentueerde verticale achterprofiel creëert onmiddellijk de indruk van een groot laadvolume. De lichte inkeping in de voordeuren helpt op zijn beurt om het algehele grafische evenwicht te behouden en maakt het mogelijk het ontwerp verticaal af te tekenen, waarmee de filosofie achter de nieuwste ontwikkelingen van Citroën wordt gevolgd. Deze aanpak komt ook tot uiting in de toevoeging van verticale gekleurde clips op de voordeuren en de voorkant van de C5 Aircross Concept – een echt familiemerk in de vorm van een speelse knipoog naar de C3 en C3 Aircross.
De afbeelding van verlichting als symbool van innovatief design
Aan de voorkant maakt een nieuwe lichtafbeelding van drie elementen die kenmerkend zijn voor de nieuwste modellen van het merk een sterke indruk: smalle lichtsegmenten die het gevoel van een doordringende blik creëren en het gevoel van de breedte van het lichaam versterken. Ook het lichtblok draagt zijn steentje bij
voor de meer prestigieuze status van het model met de combinatie van moderne stijl, technologie en karakter. De gladde, gespierde vormen in het ontwerp van de spatborden en de voorkant vormen op hun beurt een aangenaam contrast met de technocratische stijl in de lay-out van het radiatorrooster en de koplampen.
Aan de achterzijde wordt gebruik gemaakt van een hogere positie van de zwarte strip op de achterklep, wat voor extra visuele breedte en een gezaghebbende aanwezigheid zorgt. De ontwerpers hebben de geest van de uit drie componenten bestaande lichtgrafiek behouden en hebben deze op een nieuwe, modelspecifieke manier geïnterpreteerd met een indrukwekkende architectuur – twee van de lichtcomponenten lijken gescheiden te zijn van de zijlijst en lijken als twee in de ruimte te zweven. vinnen aan de zijkant van het lichaam. Deze opstelling en indeling van de elementen heet Citroën Light Wings. Naast het originele uiterlijk helpt het ook om een goede aerodynamica te bereiken door de complexe luchtstromen in dit deel van het lichaam optimaal te richten.
Maximaal effectieve vormen
De gestroomlijnde carrosserievormen van de C5 Aircross Concept zijn geen toeval – het streven naar hoge aerodynamische efficiëntie is een leidend principe in het ontwerp van de studio. De makers hebben zichzelf tot taak gesteld deze uitdaging te overwinnen: de beperkingen die de vormen, proporties en lay-out van traditionele SUV-modellen opleggen aan het verbeteren van hun aerodynamische eigenschappen. Als gevolg hiervan is de C5 Aircross Concept ontworpen om zowel de aerodynamische efficiëntie als de esthetische kwaliteiten van het ontwerp te optimaliseren. Elk detail in het conceptmodel is zorgvuldig overwogen en geëvalueerd met het oog op het bereiken van dit uiteindelijke doel – zonder afbreuk te doen aan de identiteit van de auto of het bruikbare volume aan binnenruimte. Uiteindelijk slaagden de ingenieurs en ontwerpers erin om op de snelweg een autonoom elektrisch rijbereik van ongeveer 30 kilometer te bereiken dan de huidige C5 Aircross.
Het ontwerp van de voorkant van de carrosserie is glad en onopvallend, waarbij het frontale gedeelte van de motorkap iets lager en verzonken is om de doorgang van de luchtstroom te vergemakkelijken. De volumes zijn compleet en harmonieus, zonder onderbreking van de lijnen, en de carrosserie van het C5 Aircross-concept is perfect in balans qua aerodynamische stroomlijning. Met zijn totale lengte van 4,65 meter is de auto elegant, met een langgerekte achteroverbouw en een hoogte beperkt tot 1,66 meter, wat een optimale geleiding van de tegemoetkomende luchtstroom over de gehele lengte mogelijk maakt.
Ook aan de achterzijde zijn speciale maatregelen genomen om de aerodynamische prestaties te verbeteren. Het dak helt soepel naar achteren en het plafond van het passagierscompartiment is aan de bovenkant gebogen. De inspiratie die de ontwerpers haalden uit de wereld van techniek en elektronische apparaten komt vooral tot uiting in de benadering van koeling en ventilatie. Het gebruik van reliëfstrepen op de achterste zijstijlen van het dak helpt ook om de luchtstroom in dit deel van de carrosserie te richten.
Ook de geïntegreerde Citroën Light Wings-achterlichten zijn een weerspiegeling van het werk dat de ingenieurs en ontwerpers op dit gebied hebben verricht. Door de bijzondere ‘vinnen’ van de lichtafbeelding naar deze onverwachte positie te trekken, zijn de makers van het conceptmodel erin geslaagd de aerodynamica in dit zeer belangrijke onderdeel aanzienlijk te veranderen en zowel het volume van de passagiers- en bagageruimte als de ruimte te behouden. best mogelijke stroomlijning. Het ontwerp van de lampen combineert vrije zones en vinnen die duidelijk uit het hoofdlichaam steken, wat een zeer goede basis vormt voor het bereiken van een hoge aerodynamische efficiëntie.
Een ander heel belangrijk aspect van goede aerodynamica is het verminderen van de luchtweerstand door het wervelende effect van de luchtstroom achter de auto te beperken. Deze wervels hebben een negatief effect op de beweging en vormen een natuurlijk obstakel voor het bereiken van een groot autonoom bereik. Bij de C5 Aircross Concept is het naar de achterbumper gebogen volume zo gevormd dat, afhankelijk van de rijsnelheid, de naar het vortexgebied gerichte luchtstroom de luchtweerstandstrend gedeeltelijk kan omkeren en een positieve voorwaartse stuwkracht kan creëren. Het dakoppervlak is ook verzonken om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren, en verschillende andere delen van de carrosserie zijn voorzien van kleppen en kanalen, waardoor de aerodynamische prestaties van het conceptmodel nog verder worden verbeterd.
Voor het eerst presenteert Citroën een model op het STLA Medium-platform.
Het modellengamma van Citroën op de Europese markten is gebaseerd op moderne technologische platforms, precies afgestemd op de eisen in de verschillende marktsegmenten. De nieuwe C3 en C3 Aircross maken gebruik van het Smart Car-platform, aangepast aan de hoge Europese normen en uitgerust met rijhulp- en connectiviteitssystemen die kunnen voldoen aan de verwachtingen van klanten in dit segment. De C5 Aircross Concept is daarentegen een soort voorbode van een SUV-model, dat voor het eerst in het Citroën-gamma gebruik zal maken van het nieuwe STLA-Medium-platform. Het toekomstige model zal gebruik maken van verschillende soorten aandrijvingen (verbrandingsmotoren, hybride systemen en 100% elektrische aandrijving) en zal zich kunnen aanpassen aan de behoeften en toepassingsgebieden van een breed scala aan klanten in dit marktsegment. Dit geavanceerde technologieplatform zal klanten ook in staat stellen te profiteren van talrijke rijhulpsystemen, evenals de nieuwste vormen van communicatieconnectiviteit en infotainmentsystemen. Het platform zal ook een uitstekende flexibiliteit kunnen bieden op het gebied van afmetingen en volumetransformaties in de binnenruimte, waardoor het ideaal is voor architecten en ontwerpers. Met zijn lange wielbasis is de C5 Aircross Concept ook bij uitstek geschikt voor gezinsgebruik en biedt hij voldoende ruimte voor vijf personen.
- 2024-11-20 - Kipufogórendszer csappantyúkkal en Carbon karosszériasötttel een Chevrolet Corvette C8-hoz
- 2024-11-20 - Een Volvo die de XC90 activeert en nieuwe motoren gebruikt
- 2024-11-19 - Een Toyota-Klassz-Offroad-Konzept voor 2024 op de SEMA-Messe erscheinen
- 2024-11-19 - 40 LE-vel tøb – een Sondermodell van legerősebb sörðurú Fabia
- 2024-11-18 - Gebruikte combi Sterke en zwakke punten: Seat Leon ST
- 2024-11-18 - Von Ihrem Ford Courier: von űr kiskirálya elfőnt! (PRÜFEN)
- 2024-11-17 - Van onze Fiat Grande Panda: het is een pixel
- 2024-11-14 - 700 km Laureistung van de elektrische Peugeot E-3008-hoz
- 2024-11-14 - Een Peugeot heeft een technisch koelmodel
- 2024-11-14 - Een Renault Master is gebouwd in 2025 en is leverbaar sinds 2011
- 2024-11-14 - Viskeuze: als een Citroën een C4-gyel bátorottt is
- 2024-11-13 - Vissatekintő: pályamódósíszát az Opel Vectranál
- 2024-11-13 - Van de anderen Modellen van de VW Tayron: Schwarz, Minze en Tiguan
- 2024-11-13 - Mercedes G 63 AMG V12: een legendarische "Würfel", nur 5 Tage alt
- 2024-11-12 - Ook zou een E30 M3 een BMW zijn
- 2024-11-12 - Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 – voor 50 jaar legendarisch
- 2024-11-12 - Jetzt "AUDI" met logo! Heb je een negy gyungonek?
- 2024-11-11 - Een VW Multivan is een Californische Dubbeldekker met dubbele Hubraum
- 2024-11-11 - Defekt: Jobb-Reparatur, nieuw of?
- 2024-11-11 - Een Porsche Macan weitere Versionen
- 2024-11-07 - Onze BMW M2: Der 460-Zoll-M4-Motor is 14,9 Zoll lang
- 2024-11-07 - Is de 7-euro-markt een benzine?
- 2024-11-07 - Rückblick: Seat Altea – perfecte vorm?
- 2024-11-06 - Vor 50 Jahren wurde een Mercedes-Benz met legendarische 5-Jährigen
- 2024-11-06 - Een Peugeot-beggarhetöbbé-tektsi-kulcsmodelljeit
- 2024-11-05 - Is het een Amerikaanse 6,2-liter-V8-auto met motorbesturing?
- 2024-11-05 - Een VW-Auto hoed keine Alternative gefunden
- 2024-11-05 - De nieuwe Audi A5: een meesterwerk van verborgen elegantie (VIDEO)
- 2024-11-04 - De Mercedes CLA en de Geely-Kauffirma zijn nooit meer in der Lage, ze worden gebruikt
- 2024-11-04 - De meeste Abarth-Fahrer heeft nog nooit zo'n Spaß-gemacht gehad
- 2024-11-01 - Een Volvo-chauffeursmanagementsysteem – 2024 een van de beste uitvindingen
- 2024-11-01 - Vissatikaske: Ford Focus II – een radicale wandeling gedurende 20 jaar
- 2024-10-30 - Een Hyundai verfügt een nieuwe auto met elektrische SUV IONIQ 9-El
- 2024-10-30 - Az Audi schließt das Werk in Brüssel
- 2024-10-29 - Een Stellantis-Akku met nieuwe elektronica voor de Dodge Charger Daytona is beschikbaar
- 2024-10-29 - Een Skoda-model met Fabiát-lenkrad moet nu een nieuwe versie maken
- 2024-10-28 - Ein Renault presenteert een CLIO-t en een ZOE-t op 10. Renault-Festival
- 2024-10-28 - Unser Golf GTI Clubsport S: Olyan hoed voor 40 dagen gespielt!
- 2024-10-28 - Een Tiguan kiest voor een Golfot met een helyrol
- 2024-10-26 - Een dízel reneszánsza a G-szátnában a past II Future-ban in limitierter Auflage
- 2024-10-26 - Een 5-Millionen-Auto-Toyota-Auto ist von Uygéske Kingdomsban getroffen
- 2024-10-26 - Een Jeep-Bestellung voor de Avenger 4xe is een exclusieve The North Face Edition
- 2024-10-25 - Gebrauchte Luxuslimousine: BMW 7er-Serie (F01)
- 2024-10-25 - De kleinere M235 Gran Coupé wordt vervangen door een boogvormige constructie
- 2024-10-25 - Dus Nebel kinézni az új Dacia Sandero
- 2024-10-24 - Een Volkswagen Jetta GLI 40. Een voorbeeld van een Amerikaanse GTI: een Amerikaanse GTI
- 2024-10-24 - De driftmodus bedraagt 270 km/u en wordt bereikt door de Golf R-hez erreicht
- 2024-10-24 - Voor 10 Tagen Autonomie 120.000 km relatief? Volwaardig!
- 2024-10-23 - Een Hyundai heeft een enorm display
- 2024-10-23 - Old Seat Alhambra (7N): Familienezept Spanyországból
- 2024-10-23 - Audi RS 4 B5: een andere klassieker – de eerste Schritt
- 2024-10-22 - Gebrauchte Luxuslimousine: Audi A8 (D4)
- 2024-10-22 - Dacia heeft officieel de grootste SUV op de markt gebracht
- 2024-10-22 - De Alfa Romeo Junior debuteerde tegelijkertijd met Parisban en Szófiában
- 2024-10-21 - Is het een Mercedes E500?
- 2024-10-21 - 100.000 km in een BMW M3-Mal: is dit een goed idee? (FOLYTATOTT TESZT)
- 2024-10-20 - Mercedes CLK 63 AMG Black Series: Gebrauchtwagen
- 2024-10-20 - De nieuwe Land Cruiser aus dem Jahr 2024 debuteerde
- 2024-03-02 - Ruitenwissers - Zijn ze voor vervanging? Soorten en hoe te kiezen?
- 2024-01-20 - Remblokken - Toepassing, types, reparaties en vragen - België