Dacia heeft officieel de grootste SUV op de markt gebracht
Zoals aangekondigd in het strategische plan van Renaulution in januari 2021, is Dacia, nu al het leidende merk in het B-segment in Europa, van plan het C-segment te veroveren. Het merk betreedt het C-SUV-segment met de Bigster, een compleet nieuw model dat de waarden van Dacia belichaamt: betaalbaar en toch cool, Eco-Smart, betrouwbaar en avontuurlijk magazin de piese.
Het ontwerp van de nieuwe Bigster getuigt van robuustheid en het vermogen om klanten te ondersteunen bij hun werk, vrije tijd en gezinsactiviteiten. De sterke uitstraling en het gevoel van stevigheid van de nieuwe Bigster worden verder benadrukt door een compacte, verticale voorkant die typerend is voor SUV-modellen. De voorkant behoudt het Dacia-design, met een brede grille in glanzend zwart met het iconische 'Dacia Link'-logo in het midden. De gebeeldhouwde horizontale voorkap is ontworpen om de bestuurder een duidelijk zicht op de weg te geven. De styling van de nieuwe Bigster is gericht op de essentie, zonder de ‘coole’ touch te vergeten, die ook deel uitmaakt van de merkwaarden en klantverwachtingen van de C-SUV. Maar Dacia is op zijn eigen manier cool. Het grafische ontwerp voegt een vleugje casual elegantie toe aan de voorkant en de deuren, evenals boven de kentekenplaat achter. En in plaats van de trend naar glanzend zwart te volgen, hebben de Dacia-ontwerpers gekozen voor een mix van glanzend zwart en mat, waardoor een sterkere en duurzamere afwerking ontstaat. De nieuwe Bigster: solide, stoer en eco-smart.
De beschermende huiden aan de voor- en achterkant zijn stevig geverfd, waardoor ze duurzamer en resistenter zijn. De bescherming die rond de hele carrosserie loopt – de zijkanten, de wielkasten en het onderste deel van de bumpers – is gemaakt door Starkle®. Dacia gebruikt dit materiaal voor een duurzamere aanpak. Starkle® is ontwikkeld door de ingenieurs van het merk en is gemaakt van gerecyclede materialen. Het wordt gebruikt in zijn ruwe, ongeverfde vorm (meer informatie hieronder). Zeer Dacia, en dus zeer functioneel, de nieuwe Bigster past zich aan de smaak en gewoonten van klanten in het C-SUV-segment aan. De nieuwe Bigster is standaard uitgerust met 17- of 18-inch lichtmetalen velgen en 19-inch grafisch designvelgen die als optie verkrijgbaar zijn op de Journey-versie met topspecificaties. Op hogere uitrustingsniveaus kunnen klanten kiezen voor een zwart dak, dat een tweekleurige afwerking creëert die de designlijnen van de auto benadrukt – een primeur voor Dacia. Er is ook een nieuwe carrosseriekleur beschikbaar: Indigo Blue. Deze metallic tint, exclusief voor de nieuwe Bigster, voegt een vleugje elegantie toe, straalt status uit maar houdt het simpel.
In het interieur van de nieuwe Bigster concentreerden de ontwerpers zich op het belangrijkste: ruimte, ergonomie en comfort. Het hoog gemonteerde verticale dashboard vergroot de beschikbare ruimte voor de voorpassagiers.
Voor meer efficiëntie wordt de rij-informatie gegroepeerd op het 7- of 10-inch digitale instrumentenpaneel (afhankelijk van het uitrustingsniveau), terwijl informatie met betrekking tot het multimediasysteem wordt weergegeven op het 10,1-inch centrale touchscreen (standaarduitrusting voor alle Bigster-versies) . Tussen de twee schermen loopt een elegante groene lijn, waardoor ze visueel in het dashboard worden geïntegreerd. Afhankelijk van het uitrustingsniveau biedt de nieuwe Bigster drie typen middenconsole vooraan: lage, medium of – voor het eerst op een Dacia – hoge console met armleuning (met koelvak), inductielader en royale opbergruimte. Speciale nadruk wordt gelegd op de bekleding van de stoelen.
Afhankelijk van het uitrustingsniveau ligt de nadruk op eenvoud en aantrekkelijkheid (Bigster Essential en Expression), duurzaamheid en eenvoudige reiniging (Extreme) of verhoogd comfort (Journey). Ten slotte onderstreept Dacia's Y-vormige signatuur de verbinding tussen het interieur- en exterieurdesign van de nieuwe Bigster: ₋ Binnenin, bij de Y-vormige ventilatieopeningen (in Copper Brown op het uitrustingsniveau Extreme) en bij de deurgrepen. ₋ Aan de buitenkant, in de Y-vormige lichtsignatuur aan de voorzijde en in de LED-verlichting aan de achterzijde. ₋ De nieuwe Bigster is een uniek voertuig dat alle essentiële voorzieningen biedt die klanten in het C-SUV-segment nodig hebben tegen een Dacia-prijs, wat de positionering van het merk als "de beste prijs-kwaliteitverhouding" weerspiegelt. De nieuwe Bigster is gebouwd op de CMF-B, het platform dat de kern vormt van Dacia's industriële strategie, met de flexibiliteit om bijzonder royale binnenruimte te bieden. De uitrusting van de auto is ontworpen om te voldoen aan de eisen van klanten in het C-SUV-segment op het gebied van: akoestiek (akoestische voorruit, dikkere beglazing, motorakoestiek), afwerkingselementen (nieuwe vloerbedekking, sensor-LED) en zitcomfort (lendensteun voor passagier verstelling, rugleuning achterbank, enz.), samen met airconditioning voorin met twee zones en ventilatieopeningen achterin. De nieuwe Bigster is een van de ruimste voertuigen in het C-SUV-segment en voldoet aan een belangrijke eis van klanten in deze markt. De auto biedt comfortabel plaats aan vijf personen met hun bagage.
De hoofdruimte is zowel voor- als achterin ongeëvenaard in zijn klasse, voor een bijzonder voelbaar gevoel van ruimte. De achterpassagiers krijgen de beste beenruimte in hun klasse, voor uitzonderlijk comfort tijdens lange reizen. De nieuwe Bigster heeft ook de beste kofferinhoud in zijn klasse: tot 667 liter volgens VDA, met extra ruimte onder de kofferbak. Een belangrijk kenmerk voor gezinsuitjes. De lengte en hoogte van de bagageruimte zetten nieuwe normen op de C-SUV-markt. De nieuwe Bigster biedt een groot aantal praktische kenmerken en details waarmee klanten het maximale uit de uitzonderlijke binnenruimte kunnen halen. Dankzij de in 40/20/40 gedeelde achterbank kunnen gebruikers grote voorwerpen vervoeren zonder dat dit ten koste gaat van het comfort van de passagiers. Wanneer er slechts twee personen achterin zitten, kan het comfort verder worden verbeterd door het centrale deel van de rugleuning neer te klappen, dat een armleuning wordt inclusief twee bekerhouders en een telefoonhouder. Met de rugleuningen neergeklapt biedt de Bigster een vlakke koffervloer met een uitzonderlijke maximale laadlengte van 2,7 meter.
Dankzij de Easy Fold-functie kunt u de rugleuningen achterin eenvoudig uit de kofferbak klappen met behulp van twee hendels links en rechts van de bagageruimte. De duurzame, gemakkelijk schoon te maken rubberen binnenzool biedt ideale bescherming voor de koffervloer. Wanneer het niet in gebruik is, kan het gemakkelijk worden opgerold en opgeborgen. Het is standaarduitrusting voor de Extreme-versie en is verkrijgbaar als accessoire voor alle Bigster-modellen. De nieuwe Bigster beschikt ook over YouClip, het slimme accessoiresysteem van Dacia. Een gebruiksvriendelijk en vindingrijk systeem voor de praktische en sterke bevestiging van een breed scala aan accessoires op belangrijke plaatsen in het passagierscompartiment. De Bigster wordt standaard geleverd met vijf YouClip-punten: op het dashboard, aan de zijkant van de passagiersconsole, aan de achterkant van de middenconsole, in de kofferbak en aan de binnenkant van de achterklep. Klanten kunnen nog twee punten toevoegen met behulp van de hoofdsteunsteun die als accessoire verkrijgbaar is. De YouClip bevestigingspunten kunnen worden gebruikt voor een tabletstandaard, bagagetas, telefoonstandaard met of zonder inductielader, kleerhanger of het slimme 3-in-1 apparaat dat bekerhouder, tassenhaak en draagbare verlichting combineert. Dit 3-in-1-systeem is standaarduitrusting op de Bigster Extreme. Alle YouClip-compatibele accessoires zijn beschikbaar in het Dacia-netwerk.
De nieuwe Bigster voldoet aan de basisvereisten van klanten in het C-SUV-segment op het gebied van uitrusting, waarbij de nadruk ligt op alledaags comfort en gemak, met een ruime keuze aan functies als standaarduitrusting of als optie, afhankelijk van de versie. Toegang tot de Bigster is eenvoudig dankzij de handsfree sleutel en de elektrisch bedienbare achterklep. Standaard op de Bigster Journey en optioneel op de Extreme kan de elektrische achterklep op drie manieren worden geactiveerd: via een knop op de kofferbak naast de kentekenverlichting, via een knop op het dashboard of via de sleutel. Alle modellen van de nieuwe Bigster worden standaard geleverd met een centraal touchscreen van 10,1 inch.
De Bigster Essential en Expression zijn voorzien van het Media Display-multimediasysteem met vier luidsprekers en draadloze connectiviteit met Apple CarPlay®/Android AutoTM. De Bigster Extreme en Journey zijn voorzien van het Media Nav Live-multimediasysteem, dat acht jaar lang ook connected navigatie met realtime verkeersinformatie en kaartupdates biedt. Media Nav Live beschikt over een Arkamys 3D audiosysteem met 6 speakers. De nieuwe Bigster stelt hoge eisen aan rijplezier en wordt standaard geleverd met een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch (Essential en Expression) of 10 inch (Extreme en Journey). Dankzij het aanpasbare kleurendisplay kunnen bestuurders de informatie weergeven die zij het nuttigst vinden. Gebruikers van de nieuwe Bigster zullen ook de dual-zone airconditioning met speciale ventilatieopeningen voor de achterpassagiers, het te openen panoramische dak, de draadloze smartphone-oplader en meer waarderen. Afhankelijk van de versie is dit standaard of optioneel, zodat klanten altijd de keuze hebben. De ergonomie van de rijpositie is van fundamenteel belang voor de veiligheid. Bij het uitrustingsniveau Journey wordt de nieuwe Bigster standaard geleverd met een elektrisch verstelbare zithoogte- en kantelbediening voor de bestuurder en een handmatig verstelbare lendensteun. De Bigster Journey en Extreme zijn ook standaard voorzien van adaptieve cruisecontrol (ACC) op de hybrideversies om te voldoen aan de behoeften van zakelijke klanten en wagenparkeigenaren tijdens lange reizen. De nieuwe Bigster voldoet aan de nieuwste Europese GSR II-veiligheidsnormen met een reeks rijhulpsystemen in alle uitrustingsniveaus: geavanceerd noodremsysteem (in de stad/buiten de stad, rekening houdend met voertuigen, voetgangers, fietsers en motorrijders), verkeersbordherkenning met snelheid waarschuwing, achteruitparkeerhulp, noodremwaarschuwing, waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook, rijbaanassistent, waarschuwing voor de bestuurder en eCall-noodoproepsysteem.
Om het leven van klanten gemakkelijker te maken, combineert Dacia deze systemen met een intelligente functie genaamd My Safety. Hierdoor kan de bestuurder bij het opstarten onmiddellijk bepaalde ADAS naar de gebruikersmodus schakelen, zodat hij niet elke ADAS snel moet aanpassen. De nieuwe Bigster is de eerste auto die wordt geleverd met Dacia's nieuwe geëlektrificeerde aandrijflijnen, die de beste efficiëntie in zijn klasse bieden. Dacia houdt zich aan zijn waarden en verhoogt het gebruik van duurzame materialen op de Bigster.
Hybride, alleen op benzine en op benzine en propaan-butaan
De Dacia Bigster is het eerste model van de Renault Groep dat de geheel nieuwe HYBRID 155-krachtbron krijgt, die een 107 pk sterke viercilinder benzinemotor, twee elektromotoren (een motor van 50 pk en een hoogspanningsstarter/generator) combineert, een accu met een capaciteit van 1,4 kWh (230V) en een automatische elektrische versnellingsbak. Hij heeft vier versnellingen voor de verbrandingsmotor en nog twee voor de elektromotoren. Deze gecombineerde technologie is mogelijk dankzij de afwezigheid van een koppeling. De HYBRID 155-krachtbron completeert het HYBRID 140-assortiment dat beschikbaar is op de nieuwe Duster en Jogger. Hij zorgt voor meer vermogen (+15 pk), meer koppel (+20 Nm tot 170 Nm alleen voor de verbrandingsmotor) en een groter trekvermogen (+250 kg tot ongeveer één ton). De efficiëntie is ook verbeterd, met een vermindering van 6% in het brandstofverbruik en de emissies, voornamelijk dankzij geoptimaliseerd motortoerentalbeheer. Door regeneratief remmen te combineren met het hoge energieterugwinningsvermogen van de batterij en de efficiëntie van de automatische versnellingsbak, kan de Bigster in de stad tot 80% van de tijd in volledig elektrische modus blijven. Bovendien start de auto altijd geheel elektrisch.
Deze krachtbron, die voor het eerst in het Dacia-gamma met dit vermogensniveau wordt aangeboden, is gebaseerd op de TCe 130 die beschikbaar is in de nieuwe Duster. Dit eerste niveau van elektrificatie combineert een nieuwe generatie 1,2-liter driecilinder benzine-turbomotor gebaseerd op de Miller-cyclus (geoptimaliseerde efficiëntie en verminderde pompverliezen) met een 48V mild hybrid-systeem en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het hybridesysteem ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens de start- en acceleratiefase, waardoor het rijplezier wordt geoptimaliseerd en het gemiddelde brandstofverbruik (5,6 l/100 km) en de CO2-uitstoot (129 g/km) met ongeveer 10% worden verlaagd in vergelijking met LPG van hetzelfde type. stroom. Regeneratief remmen laadt de batterij van 0,8 kWh op als onderdeel van een proces dat volledig transparant is voor de bestuurder.
Dacia is de onbetwiste LPG-leider in Europa en de enige autofabrikant die een benzine/LPG dual-fuelmotor aanbiedt voor al zijn verbrandingsmodellen met de ECO-G-aanduiding. Met de nieuwe Bigster opent Dacia nieuwe horizonten met een motor die twee soorten brandstof combineert met een 48V mild hybrid-systeem. Het milde hybridesysteem ondersteunt de 1,2-liter driecilinder turbomotor, zowel op benzine als op LPG, tijdens de start- en acceleratiefase, voor meer rijplezier en meer efficiëntie. Regeneratief remmen laadt de batterij van 0,8 kWh op als onderdeel van een proces dat volledig transparant is voor de bestuurder. Wanneer de nieuwe Bigster ECO-G 140 op LPG rijdt, stoot hij gemiddeld 10% minder CO2 uit dan een gelijkwaardige niet-hybride benzinemotor. Met twee tanks met in totaal 99 liter brandstof (50 liter benzine en 49 liter LPG) heeft hij een actieradius tot 1.450 km. De LPG-tank, die onder de koffervloer is geïnstalleerd, brengt de bagageruimte niet in gevaar. De schakelaar op het dashboard maakt een snelle en naadloze overgang van het ene type brandstof naar het andere mogelijk.
De nieuwe Bigster is gebouwd om buiten de gebaande paden te gaan, met een vierwielaandrijving gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en een mild hybride-systeem van 48 V voor maximale efficiëntie. Dit hybridesysteem ondersteunt de 1,2-liter driecilinder turbomotor tijdens het starten en accelereren, waardoor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot worden verminderd en tegelijkertijd meer rijplezier wordt geboden. Regeneratief remmen laadt de batterij van 0,8 kWh op als onderdeel van een proces dat volledig transparant is voor de bestuurder.
In lijn met zijn Eco Smart-aanpak is Dacia er trots op om in de nieuwe Bigster een groter aandeel duurzame materialen te gebruiken. In totaal bevat de Bigster bijna 20% gerecyclede kunststoffen, een hoger percentage dan gebruikelijk is in de auto-industrie. De nieuwe Bigster maakt gebruik van Starkle®, een materiaal uitgevonden door Dacia-ingenieurs en voor het eerst gebruikt in de nieuwe Duster. Starkle® bevat tot 20% gerecycled polypropyleen. Omdat het rauw en ongeverfd wordt gebruikt, heeft het een kleinere ecologische voetafdruk bij de productie. De bodembeschermers en wielkasten, evenals delen van de voor- en achterbumpers, zijn gemaakt van Starkle®, herkenbaar aan zijn kleurrijke uiterlijk. De beschermhuiden voor en achter van de nieuwe Bigster zijn stevig geverfd, een techniek waarbij minder verf wordt gebruikt en de onderdelen er langer goed uit blijven zien Ulei motor.
- 2024-11-20 - Kipufogórendszer csappantyúkkal en Carbon karosszériasötttel een Chevrolet Corvette C8-hoz
- 2024-11-20 - Een Volvo die de XC90 activeert en nieuwe motoren gebruikt
- 2024-11-19 - Een Toyota-Klassz-Offroad-Konzept voor 2024 op de SEMA-Messe erscheinen
- 2024-11-19 - 40 LE-vel tøb – een Sondermodell van legerősebb sörðurú Fabia
- 2024-11-18 - Gebruikte combi Sterke en zwakke punten: Seat Leon ST
- 2024-11-18 - Von Ihrem Ford Courier: von űr kiskirálya elfőnt! (PRÜFEN)
- 2024-11-17 - Van onze Fiat Grande Panda: het is een pixel
- 2024-11-14 - 700 km Laureistung van de elektrische Peugeot E-3008-hoz
- 2024-11-14 - Een Peugeot heeft een technisch koelmodel
- 2024-11-14 - Een Renault Master is gebouwd in 2025 en is leverbaar sinds 2011
- 2024-11-14 - Viskeuze: als een Citroën een C4-gyel bátorottt is
- 2024-11-13 - Vissatekintő: pályamódósíszát az Opel Vectranál
- 2024-11-13 - Van de anderen Modellen van de VW Tayron: Schwarz, Minze en Tiguan
- 2024-11-13 - Mercedes G 63 AMG V12: een legendarische "Würfel", nur 5 Tage alt
- 2024-11-12 - Ook zou een E30 M3 een BMW zijn
- 2024-11-12 - Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 – voor 50 jaar legendarisch
- 2024-11-12 - Jetzt "AUDI" met logo! Heb je een negy gyungonek?
- 2024-11-11 - Een VW Multivan is een Californische Dubbeldekker met dubbele Hubraum
- 2024-11-11 - Defekt: Jobb-Reparatur, nieuw of?
- 2024-11-11 - Een Porsche Macan weitere Versionen
- 2024-11-07 - Onze BMW M2: Der 460-Zoll-M4-Motor is 14,9 Zoll lang
- 2024-11-07 - Is de 7-euro-markt een benzine?
- 2024-11-07 - Rückblick: Seat Altea – perfecte vorm?
- 2024-11-06 - Vor 50 Jahren wurde een Mercedes-Benz met legendarische 5-Jährigen
- 2024-11-06 - Citroën zette de toekomstige voorganger C5 Aircross vor
- 2024-11-06 - Een Peugeot-beggarhetöbbé-tektsi-kulcsmodelljeit
- 2024-11-05 - Is het een Amerikaanse 6,2-liter-V8-auto met motorbesturing?
- 2024-11-05 - Een VW-Auto hoed keine Alternative gefunden
- 2024-11-05 - De nieuwe Audi A5: een meesterwerk van verborgen elegantie (VIDEO)
- 2024-11-04 - De Mercedes CLA en de Geely-Kauffirma zijn nooit meer in der Lage, ze worden gebruikt
- 2024-11-04 - De meeste Abarth-Fahrer heeft nog nooit zo'n Spaß-gemacht gehad
- 2024-11-01 - Een Volvo-chauffeursmanagementsysteem – 2024 een van de beste uitvindingen
- 2024-11-01 - Vissatikaske: Ford Focus II – een radicale wandeling gedurende 20 jaar
- 2024-10-30 - Een Hyundai verfügt een nieuwe auto met elektrische SUV IONIQ 9-El
- 2024-10-30 - Az Audi schließt das Werk in Brüssel
- 2024-10-29 - Een Stellantis-Akku met nieuwe elektronica voor de Dodge Charger Daytona is beschikbaar
- 2024-10-29 - Een Skoda-model met Fabiát-lenkrad moet nu een nieuwe versie maken
- 2024-10-28 - Ein Renault presenteert een CLIO-t en een ZOE-t op 10. Renault-Festival
- 2024-10-28 - Unser Golf GTI Clubsport S: Olyan hoed voor 40 dagen gespielt!
- 2024-10-28 - Een Tiguan kiest voor een Golfot met een helyrol
- 2024-10-26 - Een dízel reneszánsza a G-szátnában a past II Future-ban in limitierter Auflage
- 2024-10-26 - Een 5-Millionen-Auto-Toyota-Auto ist von Uygéske Kingdomsban getroffen
- 2024-10-26 - Een Jeep-Bestellung voor de Avenger 4xe is een exclusieve The North Face Edition
- 2024-10-25 - Gebrauchte Luxuslimousine: BMW 7er-Serie (F01)
- 2024-10-25 - De kleinere M235 Gran Coupé wordt vervangen door een boogvormige constructie
- 2024-10-25 - Dus Nebel kinézni az új Dacia Sandero
- 2024-10-24 - Een Volkswagen Jetta GLI 40. Een voorbeeld van een Amerikaanse GTI: een Amerikaanse GTI
- 2024-10-24 - De driftmodus bedraagt 270 km/u en wordt bereikt door de Golf R-hez erreicht
- 2024-10-24 - Voor 10 Tagen Autonomie 120.000 km relatief? Volwaardig!
- 2024-10-23 - Een Hyundai heeft een enorm display
- 2024-10-23 - Old Seat Alhambra (7N): Familienezept Spanyországból
- 2024-10-23 - Audi RS 4 B5: een andere klassieker – de eerste Schritt
- 2024-10-22 - Gebrauchte Luxuslimousine: Audi A8 (D4)
- 2024-10-22 - De Alfa Romeo Junior debuteerde tegelijkertijd met Parisban en Szófiában
- 2024-10-21 - Is het een Mercedes E500?
- 2024-10-21 - 100.000 km in een BMW M3-Mal: is dit een goed idee? (FOLYTATOTT TESZT)
- 2024-10-20 - Mercedes CLK 63 AMG Black Series: Gebrauchtwagen
- 2024-10-20 - De nieuwe Land Cruiser aus dem Jahr 2024 debuteerde
- 2024-03-02 - Ruitenwissers - Zijn ze voor vervanging? Soorten en hoe te kiezen?
- 2024-01-20 - Remblokken - Toepassing, types, reparaties en vragen - België