Rückblick: Seat Altea – perfecte vorm?

Wat Bulgarije 20 jaar geleden schree Pivot Meyle.

Rückblick: Seat Altea – perfecte vorm?

Volgens Seat zullen de gezinsauto's van de toekomst er vooraan uitzien als de futuristische Altea en een uitgesproken knal aan de achterkant van de carrosserie hebben.

De autosmaak van de moderne klantenkring verandert voortdurend en creëert ernstige problemen voor ontwerpers die (per ongeluk) een nieuwe stilistische richting voor de ontwikkeling moeten creëren of (minder per ongeluk) iets bekends moeten kopiëren. Afgaande op de nieuwste modellen van het bedrijf vallen de ontwerpers van Seat in beide categorieën...

Afgelopen herfst kondigde de Altea stoutmoedig een kwalitatieve sprong aan in de designlijn van de Spaanse ‘dochter’ van VW met zijn futuristische ronde vormen, die de geconcentreerde kracht lijken te belichamen van het nieuwe design dat ontstond onder leiding van Walter de Silva. In tegenstelling tot deze expressieve suggestie lijkt de nieuwe Toledo enige terughoudendheid te willen brengen en, door terug te gaan in de tijd, meer conservatief ingestelde potentiële klanten te intrigeren. Het belangrijkste hoogtepunt van de lay-out van het nieuwe model is de getrapte achterkant, die volgens het officiële persbericht… “de aantrekkelijke middelgrote sedan opnieuw definieert! met een sportief en elegant karakter".

Het ontwerp van de achterkant doet denken aan de stijl van Renault

Nogal een verdraaide uitleg... In ieder geval minstens zoveel als de "add-on" achterin, die de carrosserie van de Altea met 18 cm verlengt en opvallend veel lijkt op zijn Renault Vel Satis-tegenhanger. Vanuit dit oogpunt kan in geen geval worden beweerd dat de Toledo er niet origineel uitziet. Integendeel – de achterklep is zo getalenteerd gedraaid en gebogen dat er achter de grillige rondingen een kofferbak kan worden gevormd, die met zijn 500 liter net zoveel inhoud als die van de twee centimeter kortere vorige versie van de Toledo en 91 is. liter groter dan de bagageruimte van de Altea.

Van de Altea heeft de Toledo ook de slimme mogelijkheden voor flexibele veranderingen achterin geërfd. Zo kunnen de asymmetrisch gedeelde achterbanken met slechts enkele bewegingen volledig in de vloer worden neergeklapt, zonder dat de hoofdsteunen hoeven te worden gedemonteerd.

Een gemakkelijkere manier dan dit is nauwelijks te bedenken... Het enige probleem is het bredere gedeelte van de achterbank aan de linkerkant - in landen met rechtsrijdend verkeer zou de achterpassagier zeker liever hebben dat hij rechts zit, zodat hij hoeft niet aan de zeilzijde op en af te stappen.

Net als de Altea is de Toledo gebaseerd op het technische platform van de VW Golf V, dat zich onderscheidt door zijn voorwielaandrijving. De motorenkeuze voor het nieuwe model omvat twee benzinemotoren (75 kW/102 pk en 110 kW/150 pk) en twee dieselmotoren (77 kW/105 pk en 103 kW/140 pk), met de twee "zwakkere" motoren. serieel gecombineerd met versnellingsbakken met vijf versnellingen, en de twee "sterkere" - met mechanische zesversnellingsbak. Optioneel is de krachtige benzinemotor ook verkrijgbaar met een zestrapsautomaat met Tiptronic-handgeschakelde schakelfunctie, en de diesel kan zelfs worden uitgerust met het sportieve zestrapswonder DSG.

Gezien het feit dat alle essentiële technische componenten en details van de nieuwe Spanjaard uit de magazijnen in Wolfsburg komen, is het risico dat de Toledo op het gebied van weggedrag voor onaangename verrassingen zorgt vrijwel nihil. Alle versies van het model zijn standaard uitgerust met het elektronische stabilisatieprogramma ESP en garanderen stabiliteit en een gebrek aan negatieve emoties, zelfs in de limietmodi die voortvloeien uit een ambitieuze rijstijl.

Met de huidige brandstofprijzen is het normaal dat de belangstelling vooral uitgaat naar de dieselversies, die echter pas komend jaar van roetfilters zullen worden voorzien. Volgens de officiële verklaring van Seat is de vertraging te wijten aan het algemene beleid van het concern in deze kwestie.

Bij de huidige brandstofprijzen is diesel de beste keuze

Jammer, want de versie met een dieselmotor en een vermogen van 140 pk. c. biedt ongelooflijk veel rijplezier, niet alleen vanwege het relatief lage brandstofverbruik, maar vooral dankzij de dynamiek op basis van het hoge koppel. Vergeleken daarmee doen de benzine-alternatieven in de Toledo denken aan nerveuze renpaarden, die voortdurend behoefte hebben aan aansporing en hoge toerentallen, die op hun beurt hun logische gevolg vinden in de brandstofverbruiksindicatoren.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Volgens Seat zullen de gezinsauto's van de toekomst er vooraan uitzien als de futuristische Altea en een uitgesproken knal aan de achterkant van de carrosserie hebben

De autosmaak van de moderne klantenkring verandert voortdurend en creëert ernstige problemen voor ontwerpers die (per ongeluk) een nieuwe stilistische richting voor de ontwikkeling moeten creëren of (minder per ongeluk) iets bekends moeten kopiëren