Een VW-Auto hoed keine Alternative gefunden

Het is nu overduidelijk dat VW de broekriem moet aanhalen. Er worden harde scenario's besproken met fabriekssluitingen en ontslagen. Volgens directeur Blume van het bedrijf had het pad naar de besparingsmaatregelen echter "flexibel kunnen worden ontworpen" Curea transmisie cu caneluri Optibelt.

Een VW-Auto hoed keine Alternative gefunden

In een interview met Bild am Sonntag benadrukte Volkswagen-CEO Oliver Blume dat er geen alternatief is voor de omvangrijke kostenbesparende maatregelen van het bedrijf. Blume benadrukte dat de doelstellingen voor kosten- en productiereductie duidelijk vastgelegd waren, maar dat de weg om deze te bereiken flexibel zou kunnen zijn.

Speciale nadruk wordt gelegd op de hoge kosten in het thuisland van Volkswagen: "De kosten in Duitsland moeten aanzienlijk dalen", zegt Blume. Hij benadrukte dat de arbeidskosten in de Duitse VW-fabrieken vaak het dubbele waren van het gemiddelde in de andere Europese fabrieken van de groep.

Volgens door de vakbonden verstrekte informatie zijn ten minste drie fabrieken in Duitsland met sluiting bedreigd, hoewel Volkswagen nog geen specifieke informatie over dergelijke plannen heeft gegeven.

In de lopende cao-onderhandelingen wordt als één van de maatregelen opgeroepen tot een loonsverlaging met tien procent. Blume merkt ook op dat kostenbesparingen op het gebied van ontwikkeling en distributie, maar ook op andere gebieden, noodzakelijk zullen zijn om het bedrijf concurrerend te laten zijn.

Ondanks de uitdagende omstandigheden was Volkswagen economisch relatief stabiel. Momenteel ligt de omzet van de groep iets boven het niveau van vorig jaar en zijn de nieuwe producten goed ontvangen. Het bedrijfsresultaat daalde echter ruim 20 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

In een interview met Bild am Sonntag benadrukte Volkswagen-CEO Oliver Blume dat er geen alternatief is voor de omvangrijke kostenbesparende maatregelen van het bedrijf

Speciale nadruk wordt gelegd op de hoge kosten in het thuisland van Volkswagen: "De kosten in Duitsland moeten aanzienlijk dalen", zegt Blume